František Matoušek: De Nimes

14. 1. 2010
Výstava obrazů Františka Matouška bude v Centru současného umění DOX ke spatření od 15. ledna do 15. března 2010. Jedná se o první obsáhlejší přehlídku tvorby jednoho z nejvýraznějších malířů střední generace u nás.

Podobně jako mnozí domácí a zahraniční umělci jeho generace se Matoušek často dotýká tématu paměti. Činí tak ovšem způsobem, jenž je výrazně osobní a specifický, například volbou materiálu a malířské techniky. Matoušek totiž maluje na džínovinu, tj. na bavlněnou látku zvanou denim, jejíž původ je zakódován v samotném názvu látky (pocházející z Nîmes, tj. de Nîmes). Volba tohoto materiálu v Matouškově případě však neodkazuje ke starším evropským dějinám, ale k nedávné době takzvaného reálného socialismu, tedy k době, kdy Matoušek vyrůstal a kdy džínovina symbolizovala touhu po svobodnějším životě. Matoušek vyvinul pro práci s tímto textilem speciální techniku, spočívající v kombinaci tkané osnovy s akrylovým pigmentem. 
Matouškův malířský styl dále spočívá v jeho specifickém přístupu k jednotlivým žánrům, s nimiž pracuje – k portrétu, krajině, městskému exteriéru nebo k intimním interiérovým scénám z rodinného života. Klíčový je zde komplexní způsob, jakým Matoušek používá fotografických a jiných obrazových zdrojů, což je patrné zejména v jeho portrétech. Například v malbě, vycházející ze staré rodinné fotografie, oblékne portrétovanou do džínové bundy; další portrét svým pojetím může připomenout Picassovo modré období, i když nejde o autorův záměr a už vůbec ne o citaci konkrétního díla. Dalo by se říci, že Matoušek zde pracuje metodou ikonografických sendvičů, ale ještě vhodnější metaforou pro popis autorových obrazových postupů jsou procesy paměti spojující kolektivní a individuální zkušenost vždy novým a neopakovatelným způsobem.

František Matoušek se narodil roku 1967 v Boskovicích. V letech 1993 až 1999 studoval Akademii výtvarných umění v Praze v atelieru Jiřího Davida. V současnosti žije a pracuje v Praze. V roce 2000 byl na stipendijním pobytu v USF, Kulturhuset, Bergen, Norsko. V 2001 na stipendijním pobytu v VSC, Vermont, USA. Člen generační skupiny Luxsus. Vystavuje od poloviny devadesátých let. Patří do nejmladší generace okruhu autorů Galerie MXM. Je zastoupen v NG Praha, v soukromých domácích i zahraničních sbírkách.


Další probíhající výstavy v centru DOX
Chelsea Hotel: Přízraky bohémy sleduje na příkladu legendárních umělců a děl spjatých s hotelem, jako jsou Chelsea Girls Andyho Warhola, homoerotické fotografie Roberta Mapplethorpa a mnohostranná tvorba Harryho Smithe, osudy americké bohémy ve třech generacích. Exhibice je ke zhlédnutí do 30. března. 

Výstava Julie Calfee: Chelsea Hotel, pohled zevnitř uvádí práce americké fotografky Julie Calfee, která zachytila neopakovatelnou atmosféru hotelu v souboru fotografií, jež jsou poprvé představeny veřejnosti formou obsáhlejší výstavy. Doprovodné programy k oběma výstavám přiblíží životy řady slavných osobností moderní kultury a dotknou se také otázky role a podoby umělce, otázky, co v moderní době znamená pojem bohém a bohémství. Výstava je prodloužena do 15. března.

Komorní výstava Společnou cestou II. - dokumentace výstav a úkolových akcí (fotografie a reprodukovaná díla z akcí) je ke zhlédnutí do 28. února. Výstavu připravil Archiv výtvarného umění ve spolupráci s centrem DOX, kde nyní Archiv působí.

Doprovodné programy probíhají každé pondělí a čtvrtek. Více informací na www.doxprague.org.
Kontakty
Centrum současného umění DOX
Adresa kanceláře
Osadní 34, 170 00 Praha 7

Adresa výstavních prostor
Poupětova 1, 170 00 Praha 7 
www.dox.cz

Kontakt pro média
Michaela Šilpochová
T: +420 774 222 355
E: media@dox.cz