Pan Pros

9. 12. - 10. 12. 2019

Termíny:
9. prosince v 19 hodin
10. prosince v 19 hodin

Premiéra 2. října

Slova, která mi nepatří

 

Muž a žena u konce svých sil na pobřeží moře. Čas se zastavil. Vynořují se jen útržky vzpomínek. Nelze zůstat, nelze odejít. Nelze mluvit, nelze mlčet. A pocity? Beckettovská variace divadelního spolku Jedl. Jan Nebeský se po čtvrt století, kdy vznikla v Divadle Komedie jeho slavná inscenace Konec hry, vrací k Samuelu Beckettovi. Tentokrát jde o autorské uchopení beckettovských témat a motivů.

 

scénář: Lucie Trmíková

spolupráce na scénáři: Kristýna Nebeská

režie: Jan Nebeský

scéna: Anders Grønlien

kostýmy: Jana Preková

hudba: Aleš Březina

hudební spolupráce: Clarinet Factory

hrají: David Prachař, Lucie Trmíková a Clarinet Factory

Při příležitosti 30. výročí úmrtí Samuela Becketta, fascinujícího dramatika, prozaika a nositele Nobelovy ceny za literaturu, Centrum DOX oslovilo divadelního režiséra Jana Nebeského, který se výrazně podílel na výjimečné éře Divadla Komedie v druhé polovině devadesátých let. Svou hloubkou pohledu na svět a realitu, svým porozuměním má Nebeský k dramatikovi Beckettovi tak blízko jako málokterý český činoherní režisér. Nebeský svým výrazným tvůrčím rukopisem přetváří beckettovská témata a motivy do experimentální činohry s názvem Pan Pros s podtitulem Slova, která mi nepatří, jež bude v prostorách Centra DOX uvedena v premiéře 2. října 2019.

Tvorba spolku JEDL, který tvoří režisér Jan Nebeský, herečka a scenáristka Lucie Trmíková a herec David Prachař, je poctou absolutní svobodě v tvorbě a zcela souzní s programovou linií Centra DOX v oblasti živého umění nabízet půdu pro vzájemně obohacující setkání a znejistit alespoň na chvíli obvyklé způsoby vnímání. Centrum DOX tímto také realizuje strategii koprodukční podpory českých tvůrců s nezaměnitelným uměleckým přístupem a přispívá ke vzniku nových děl na hranici žánrů.

Jan Nebeský je nejen v kontextu českého divadla neobyčejným režisérem s nezaměnitelným scénickým rukopisem. Recenzenti vyzdvihují jeho bezbřehou obrazotvornost. Vystudoval obor režie na pražské DAMU, působil v Činoherním klubu, výrazně se zapsal do dějin Divadla Komedie. Od roku 2002 působí v Národním divadle, v Divadle Na zábradlí a v dalších pražských scénách. Jan Nebeský je držitelem řady ocenění, např. Ceny Alfréda Radoka za rok 2004 za režii inscenace Z cizoty (Divadlo Na Zábradlí) nebo Ceny divadelní kritiky za rok 2017 za režii inscenace Deník zloděje (Divadelní společnost Masopust).

Lucie Trmíková vystudovala herectví na DAMU. Byla v angažmá v Činoherním klubu, v Divadle Komedie, od roku 2002 je na volné noze a spolupracuje s mnohými divadly, působí jako televizní a filmová herečka a divadelní a televizní scenáristka. Na jevišti ztvárňuje mnoho poloh, od maximálního ztišení k maximální možné expresi. Lucie Trmíková je držitelkou ceny Alfréda Radoka za ženský herecký výkon za roli Terezky v inscenaci Terezka (Divadlo Komedie) v roce 1997.

David Prachař absolvoval herectví na DAMU. Determinující pro jeho jevištní působení byla zejména spolupráce s režiséry Janem Grossmanem, Janem Nebeským a Michalem Dočekalem, hrál mj. v Činoherním klubu a Divadle Komedie, od roku 2002 je stálým členem činohry Národního divadla. V roce 2001 obdržel Cenu Alfréda Radoka za titulní roli v Tragické historii o doktoru Faustovi (Divadlo Komedie) a Cenu Thálie 2006 za mimořádný mužský herecký výkon v inscenaci Novecento – Magické piano (Divadlo Viola). 

Anders Grønlien je norský konceptuální umělec, tvůrce prostorových instalací, grafik a malíř, k inscenaci Pan Pros vytvořil scénografii. Vystudoval Akademii výtvarného umění v Praze: konceptuální umění u prof. Miloše Šejna a malbu u doc. Vladimíra Skrepla a doc. Jiřího Kovandy. Absolvoval v roce 2009 a v Praze působil až do roku 2013, v současnosti žije a tvoří střídavě v Norsku a ve Španělsku. Anders sólově vystavoval v Norsku, ve Španělsku, ve Francii a v USA, v České republice se již konala celá řada jeho výstav: např. v Galerii AVU, Meetfactory, v Galerii Středočeského kraje GASK nebo v Centru pro současné umění Futura.
Délka představení: 70 minut

Prosíme choďte včas. Návštěvníci nebudou po zahájení představení vpuštěni do sálu.
Partner 




DOX Prague, a.s