Co je DOX?

Největší nezávislá instituce zaměřená na současné umění v České republice, která se díky soukromé iniciativě otevřela veřejnosti v roce 2008. Bývalá továrna v pražských Holešovicích, která se stala příkladem špičkové současné architektury. Výstavní prostory, multifunkční sál DOX+, Vzducholoď Gulliver, design shop, knihkupectví a Archiv výtvarného umění. Program překračující žánry, kde umění, literatura, divadlo a hudba přetváří každodenní zkušenost. Prostor pro kritickou veřejnou diskuzi o zásadních tématech, která utvářejí náš svět. Přesvědčení, že věci lze dělat jinak. To vše je DOX.

Příběh Centra DOX

Poslání

Vytvořit prostředí pro zkoumání, prezentaci a diskuzi o zásadních společenských tématech, kde vizuální umění, literatura, performing arts a další disciplíny umožňují kritický přístup k tzv. realitě dnešního světa.

Název DOX je odvozen z řeckého slova doxa, které mimo jiné znamená způsob chápání věcí, názor, přesvědčení. Prostřednictvím výstav současného umění, představení a nejrůznějších akcí od diskusí, čtení, workshopů, přes koncerty a promítání filmů až po vzdělávací programy zpracovává DOX témata a problémy, které utvářejí dnešní svět. DOX je platforma pro společenské interakce, místo, kde umění proměňuje každodenní zkušenost.

Celý program

Lidé DOXu

Varianta 1

Leoš Válka
Ředitel a zakladatel Centra současného umění DOX

Leoš Válka v roce 1981 odešel z tehdejšího Československa do Austrálie, kde založil několik  společností, které se specializovaly na stavby, interiérový design a development. V roce 1996 se natrvalo vrátil do Prahy, kde pokračoval v podnikání v oblasti stavebnictví a interiérového designu. Jeho celoživotním zájmem je architektura a současné umění. Se svým obchodním partnerem Robertem Aafjesem inicioval a posléze s finanční pomocí dalších partnerů zrealizoval projekt výstavby největší soukromé výstavní instituce v ČR. V Centru současného umění DOX dnes působí jako ředitel a předseda představenstva. V roce 2011 mu na základě nominace panem Václavem Havlem byla udělena Cena Ministerstva kultury ČR za dlouhodobý přínos a zásluhy v oblasti výtvarného umění.

Michaela Šilpochová
Programová ředitelka

Michaela vystudovala obor anglistika a amerikanistika se specializací na britskou literaturu na FF UK v Praze a na stejné fakultě studovala také dějiny umění. Jejím hlavním zájmem je vztah mezi literaturou a vizuálním uměním. Od roku 2011 pracuje v Centru současného umění DOX, kde se podílela na přípravě výstav, uměleckých a vzdělávacích projektů i komunikačních strategií. Jako kurátorka pracovala na řadě rozsáhlých výstavních projektů, např. Postiženi normalitou (2013), První linie (2014), Skvělý nový svět (2015), Duše peněz (2016), HAVEL (2016), Před očima: Příběhy Iráku (2017), Petr Sís: O létání a jiných snech (2019), Barbora Šlapetová & Lukáš Rittstein: Ultrasupernatural (2020). V roce 2017 iniciovala vytvoření nové vizuální identity Centra DOX, jejímž autorem je
agentura KesselsKramer. 

Otto M. Urban
Hlavní kurátor

Otto M. Urban, Ph.D. v letech 1985–1989 vystudoval dějiny umění a estetiku na katedře dějin umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V roce 2000 tam také zakončil doktorské studium obhajobou disertační práce (prof. Petr Wittlich). V letech 1994–1999 působil v redakci časopisu Umění/ Art (ÚDU AV ČR). Od roku 1993 do roku 2013 externě přednášel dějiny českého moderního umění v různých akademických programech. V letech 1999, 2001, 2003 a 2005 přednášel dějiny moderního českého umění na University of Texas v Austinu a v roce 2007 na School of the Art Institute in Chicago. V letech 2010 – 2019 přednášel dějiny moderního umění na Akademii výtvarných umění v Praze. V letech 2012–2016 zde byl vedoucím Katedry teorie a dějin umění. Od roku 2017 byl kurátorem.

Viliam Dočolomanský
Programový ředitel pro živé umění

Viliam Dočolomanský je umělecký ředitel a zakladatel Mezinárodního divadelního studia Farma v jeskyni. V roce 2018 se Viliam Dočolomanský stal programovým ředitelem Centra DOX pro oblast živého umění. Součástí jeho práce je ovlivňování dramaturgie a umělecké strategie centra v oblastech hudby, tance, divadla a performance. Centrum DOX je největší nezávislou neziskovou institucí v České republice zabývající se současným uměním. Od roku 2008 slouží jako platforma k prezentaci současného umění v kontextu klíčových témat, které ovlivňují a formují dnešní společnost.

Varianta 2

Leoš Válka
Ředitel a zakladatel Centra současného umění DOX

Leoš Válka v roce 1981 odešel z tehdejšího Československa do Austrálie, kde založil několik  společností, které se specializovaly na stavby, interiérový design a development. V roce 1996 se natrvalo vrátil do Prahy, kde pokračoval v podnikání v oblasti stavebnictví a interiérového designu. Jeho celoživotním zájmem je architektura a současné umění. Se svým obchodním partnerem Robertem Aafjesem inicioval a posléze s finanční pomocí dalších partnerů zrealizoval projekt výstavby největší soukromé výstavní instituce v ČR. V Centru současného umění DOX dnes působí jako ředitel a předseda představenstva. V roce 2011 mu na základě nominace panem Václavem Havlem byla udělena Cena Ministerstva kultury ČR za dlouhodobý přínos a zásluhy v oblasti výtvarného umění. V roce 2011 mu na základě nominace panem Václavem Havlem byla udělena Cena Ministerstva kultury ČR za dlouhodobý přínos a zásluhy.

Michaela Šilpochová
Programová ředitelka

Michaela vystudovala obor anglistika a amerikanistika se specializací na britskou literaturu na FF UK v Praze a na stejné fakultě studovala také dějiny umění. Jejím hlavním zájmem je vztah mezi literaturou a vizuálním uměním. Od roku 2011 pracuje v Centru současného umění DOX, kde se podílela na přípravě výstav, uměleckých a vzdělávacích projektů i komunikačních strategií. Jako kurátorka pracovala na řadě rozsáhlých výstavních projektů, např. Postiženi normalitou (2013), První linie (2014), Skvělý nový svět (2015), Duše peněz (2016), HAVEL (2016), Před očima: Příběhy Iráku (2017), Petr Sís: O létání a jiných snech (2019), Barbora Šlapetová & Lukáš Rittstein: Ultrasupernatural (2020). V roce 2017 iniciovala vytvoření nové vizuální identity Centra DOX, jejímž autorem je agentura KesselsKramer. Od roku 2017 připravuje kromě výstav i literární program pro prostor Vzducholodi Gulliver, který rozvíjí témata výstavních projektů Centra DOX. Od roku 2019 je programovou ředitelkou Centra současného umění DOX.

Otto M. Urban
Hlavní kurátor

Otto M. Urban, Ph.D. v letech 1985–1989 vystudoval dějiny umění a estetiku na katedře dějin umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V roce 2000 tam také zakončil doktorské studium obhajobou disertační práce (prof. Petr Wittlich). V letech 1994–1999 působil v redakci časopisu Umění/ Art (ÚDU AV ČR). Od roku 1993 do roku 2013 externě přednášel dějiny českého moderního umění v různých akademických programech. V letech 1999, 2001, 2003 a 2005 přednášel dějiny moderního českého umění na University of Texas v Austinu a v roce 2007 na School of the Art Institute in Chicago. V letech 2010–2019 přednášel dějiny moderního umění na Akademii výtvarných umění v Praze. V letech 2012–2016 zde byl vedoucím Katedry teorie a dějin umění. Od roku 2017 byl kurátorem, v letech 2018–2019 pak ředitelem Sbírky umění 19. století a klasické moderny v Národní galerii Praha. Otto M. Urban se od počátku 90. let zabývá českým a světovým uměním z přelomu 19. a 20. století, zejména symbolismem a dekadencí stejně jako uměním současným. Je spoluautorem sbírkové expozice 1796–1918, Umění dlouhého století v Národní galerii v Praze (2019). Jeho kniha V barvách chorobných. Idea dekadence a umění v českých zemích 1880–1914 byla nominována na cenu Magnesia Litera 2007 v kategorii naučné literatury. Za tuto knihu a za monografii Edvard Munch: Být sám (obrazy, deníky, ohlasy) byl autor navržen na cenu F. X. Šaldy pro rok 2007 a 2008. Výstava V barvách chorobných. Idea dekadence a umění v českých zemích 1880–1914 byla následně oficiální součástí prezentace české kultury v době českého předsednictví Evropské unii (Brusel, Namur 2009). V roce 2015 byl autorem souborné výstavy a monografie Tajemné dálky, symbolismus a umění v českých zemích 1880–1914. Věnuje se také současným autorům jako Jiří Petrbok, Josef Bolf, Martin Gerboc, Jakub Španiel, Jan Hísek, Mark Ther, Jakub Janovský, Jan Vytiska, Marek Škubal nebo Hynek Martinec. Připravil i samostatné výstavy Joela Petera Witkina (Brno 2010), Gilberta a George (Praha 2010), Davida LaChapella (Praha 2012) Jakea a Dinose Chapmanových (Praha 2013). Spolupracoval na výstavě Mata Collishawa (Praha 2018). Připravil několik skupinových výstav současného umění, například Decadence Now! Visions of Excess (Praha 2010), Život je bolestný a přináší zklamání. Massakr Vol. 1: Lovecraft (Plzeň, Praha 2016) nebo Sen ve snu. Edgar Allan Poe a umění v českých zemích (Praha 2020).

Viliam Dočolomanský
Programový ředitel pro živé umění

Viliam Dočolomanský je umělecký ředitel a zakladatel Mezinárodního divadelního studia Farma v jeskyni. V roce 2018 se Viliam Dočolomanský stal programovým ředitelem Centra DOX pro oblast živého umění. Součástí jeho práce je ovlivňování dramaturgie a umělecké strategie centra v oblastech hudby, tance, divadla a performance. Centrum DOX je největší nezávislou neziskovou institucí v České republice zabývající se současným uměním. Od roku 2008 slouží jako platforma k prezentaci současného umění v kontextu klíčových témat, které ovlivňují a formují dnešní společnost.

Akcionáři

Václav Dejčmar

Libor Winkler

Karel Janeček

Chcete znát naši historii?
Stáhněte si výroční zprávy

Seznamte se také
naší publikační činností

Napsali o nás

Vybudování a činnost Centra současného umění DOX považuji za skvělé. Velmi se mi líbí odvážné záměry a progresivní výběr výstav. Mám dojem, že DOX se stává jednou z nejdůležitějších kulturních křižovatek v Praze.

Václav Havel, prezident ČR v letech 1993–2003

Likened to London's Tate Modern, the 67,000 square foot museum features exhibitions that explore the relationship between society and art. The new zeppelin space offers a chance for visitors to experience and discuss literary art, while being surrounded by a space that in and of itself is an artwork. 

Condé Nast Traveler, 2016

The huge object (The Gulliver Airship) appears to have landed on the roof of the DOX Centre for Contemporary Art in the Czech capital. The wooden and metal structure, envisioned as a home for literature, is another of the centre known for its challenging exhibitions and installations.

Daily Mail, 2016




DOX se v kurátorství vydal vlastním směrem – přesunul pozornost od estetiky a začal klást důraz na vyprovokování diskuse a na schopnost umění vyvolat změnu.

www.aestheticamagazine.com, 2016

If you want to explore the modern side to Prague, make sure to stop at the starkly industrial DOX Centre for Contemporary Art. Since its opening in 2008, this groundbreaking gallery marked the new beginning in the Czech cultural scene. 

The Sunday Telegraph, 2015 

DOX is a suberb asset for contemporary art in Prague and the current exhibitions are worth visiting to see how they explore the relationship between art and society. 

Ian Caldwell, architect, ianthearchitect.org, 2015 




The city’s significant establishment for contemporary art, the minimalist, concrete-and-glass DOX Centre is leading the vanguard in reasserting Prague’s claim to edgy culture. 

Prague Guide, Toucan Books, 2014 

Ce centre d’art contemporain – qui n’est pas sans rappeler le Palais de Tokyo à Paris ou le museumsquartier à Vienne – occupe une usine de 3000m2 très bien réhabilitée.

Tour Hebdo - Regard Sur La Ville-Prague, 2014

If art’s your thing, then I must beat you straight to DOX, Prague’s Tate Modern. 

Weheart.co.uk, 2013




DOX est l ’ambassade de l ’art contemporain a Prague.

Petit Futé, 2013

Nach fünf Jahren ist das Zentrum DOX für moderne Kunst, Architektur und Design zu einer der wichtigsten Adressen der tschechische Kulturszene geworden.

Prager Zeitung, 3. 10. 2013

El impresionante DOX, el mayor centro privado de arte contemporáneo de Praga es un espacio vital y moderno que alberga exposiciones temporales de artistas internacionales, así como varias terrazas, una tienda de diseño y un café divertido.

VIAJES, 2013




DOX je pro mě jedinečný fenomén. Vlastně teprve vznikem DOXu jsem pomalu začal věřit, že Praha se stane opravdu velkoměstem. Ten rozdíl mezi provincií a velkoměstem je otevřenost vůči modernímu umění.

Karel Schwarzenberg, přání k pátým narozeninám DOXu, 2013

Pražský DOX si už vytvořil v českém kulturním světě své pevné místo. Kromě otevřené platformy pro současné umění je stále více také prostorem společenské diskuse a kritiky.

EURO, Umění, architektura… a politika, 2012

Prostor DOXu a jeho expozice jsou inspirující a doufám, že budu mít možnost navštívit i budoucí výstavy.  

Susan Sarandon, 2012 




Monumentální komplex čistých linií a velkých prostor rozkládající se na 6 250 m2, jehož standard je srovnatelný s institucemi jako Kunstwerke v Berlíně nebo MoMa v New Yorku.

Prague Electronic Beats City Guide, 2011

Centrum současného umění DOX je úžasným důkazem rostoucího sebevědomí Holešovic … přinášejícím mimořádně rozsáhlý výstavní prostor obsahující celou škálu inspirativního současného umění a fotografie.

Lonely Planet – Czech &  Slovak Republic, 2010

Jednou z největších novinek je teprve devět měsíců staré Centrum současného umění DOX. Za vysokou fasádou bývalé továrny z roku 1911 se skrývá víc než 6000 m2 výstavního prostoru.

The New York Times, 2009