4+4 dny v pohybu l Bouchra Ouizguen, Compagnie O (Maroko/Francie): Vrány
13. 10. 2018, 00:00
Sugestivní pohybová instalace odkazující k dávným vzpomínkám a prvotním mystickým zážitkům marocké choreografky Bouchry Ouizguen. Za dlouhých nocí se v okolí Marrákeše pravidelně odehrávaly rituály Isawa a Hmadcha, které monotónními repeticemi rytmických vzorců za zvuku bubnů přiváděly účastníky do transu. Jde o dávné dědictví, které komunitu spojovalo v hlubokých rovinách podvědomí a přinášelo pocit sounáležitosti, bezpečí a radosti. Inspirována dětskými zážitky, historií, pozorováním přírody a přesvědčením, že kultura její země se dá vnímat tělesně a přímo srdcem, vytvořila Bouchra Ouizguen půlhodinovou performanci, kterou uvádí mimo komfort divadla – ve veřejných prostorech, výstavních halách, galeriích.
Dav černě oděných žen se pohybuje tiše prostorem až do chvíle, kdy jejich potlačované výkřiky a gradující záškuby těl vyvolají iluzi, že čas a prostor zmizely. Jsou jako hejno vran, z nichž ovšem choreografka snímá negativní konotace, které těmto ptákům přisuzuje západní kultura. Pro ni jsou vrány vysoce inteligentní stvoření se sofistikovanou společenskou strukturou a vyspělou vnitřní komunikací. V perské literatuře 9. až 12. století, o niž se Ouizguen také zajímá, zase objevuje společenský respekt k nespoutaným a svým způsobem moudrým projevům šílenců či k chování senzitivních a nekonvenčních žen.
Dílo bylo poprvé uvedeno před marrákešským vlakovým nádražím v roce 2014 během bienále současného umění, a to jako jednorázové představení. Díky úspěchu premiéry se poté objevilo i v dalších zemích – ve Velké Británii (Tate Modern), ve Francii (Centre Georges Pompidou), v Belgii, Německu, Libanonu či v USA.
Jazykově bezbariérové
Délka představení: 30 min
Bouchra Ouizguen (1980) - marocká tanečnice a choreografka působící v Marrákeši, kde se od roku 1998 angažuje v rozvoji místní taneční scény. Je samoukem a od svých 16 let tanečnicí orientálních tanců. Mezi její rané experimentální projekty se řadí Ana Ounta a Mort et moi, které byly inspirovány kinematografií, literaturou a hudbou. Spolupracovala s francouzskými choreografy Mathilde Monnier, Bernandem Montetem, Borisem Charmatzem a Alainem Buffardem. V roce 2002 spolu s Taoufiqem Izeddiouem založila sdružení Anania. Vlastním zájmem o společnost, výtvarné umění a popkulturu podněcuje ve své zemi zvukové, performační a video umění.
V roce 2010 obdržela od francouzské Society of Dramatic Authors and Composers (SACD) cenu New Choreographic Talent a speciální cenu poroty od profesionálních odborů divadelních, hudebních a tanečních kritiků za osvobozující Madame Plaza, kde na jevišti vystupovala se třemi umělkyněmi z Aitas.
V roce 2011 se podílela na sólovém vystoupení Voyage Cola s choreografem Alainem Buffardem pro Sujets à Vif na festivalu v Avignonu. V roce 2012 vytvořila představení HA! pro festival Montpellier Danse, které také hrála v Centre Georges Pompidou v Paříži. Toto dílo inspirovalo představení Corbeaux.
Režie: Bouchra Ouizguen
Tančí: Kabboura Aït Ben Hmad, Fatima El Hanna, Halima Sahmoud, Fatna Ibn El Khatyb, Khadija Amrhar, Zahra Bensllam, Malika Soukri, Milouda El Maataoui, Hasnae El Ouarga
Manažer: Mylène Gaillon
Produkce: Compagnie O
Koprodukce: Services de Coopération et d’Action Culturelle de l’Ambassade de France à Rabat, avec le soutien logistique de l’Institut français de Marrakech
Česká premiéra vznikla v koprodukci mezi festivalem 4+4 dny v pohybu a DOX.