Lidé DOXu
Programové vedení
Leoš Válka
ředitel a zakladatel Centra současného umění DOX
Leoš Válka v roce 1981 odešel z tehdejšího Československa přes Rakousko do Austrálie, kde založil firmu specializující se na výškové práce s využitím horolezecké techniky. Roku 1996 se natrvalo vrátil do Prahy, kde pokračoval v podnikání v oblasti stavebnictví a interiérového designu. Jeho celoživotním zájmem je architektura a současné umění. Se svým obchodním partnerem Robertem Aafjesem inicioval a posléze s finanční pomocí dalších partnerů zrealizoval projekt výstavby největší soukromé výstavní instituce v ČR – Centra současného umění DOX – která se otevřela veřejnosti v říjnu 2008. Dnes v Centru DOX působí jako ředitel a předseda představenstva. V roce 2011 mu na základě nominace panem Václavem Havlem byla udělena Cena Ministerstva kultury ČR za dlouhodobý přínos a zásluhy v oblasti výtvarného umění. Od roku 2017 je nositelem titulu Mecenáš české kultury.
Michaela Šilpochová
umělecká ředitelka
Michaela Šilpochová vystudovala obor anglistika a amerikanistika se specializací na britskou literaturu na FF UK v Praze a na téže fakultě studovala také dějiny umění. Jejím hlavním zájmem je vztah mezi literaturou a vizuálním uměním. Je kurátorkou souborných i samostatných výstav, autorkou výstavních publikací a připravuje literární program pro prostor vzducholodi Gulliver, který rozvíjí témata výstavních projektů. Od roku 2019 je uměleckou ředitelkou Centra DOX a dramaturgicky zaštiťuje jeho celkové interdisciplinární zaměření. V roce 2021 pod jejím vedením DOX zařadil do svých vzdělávacích aktivit metodologii mezinárodního projektu Narrative 4 zaměřeného na rozvíjení empatie prostřednictvím sdílení příběhů. Je zakladatelkou mezioborového Festivalu umění, literatury a vzdělávání FALL.
Otto M. Urban
hlavní kurátor
Otto M. Urban, Ph.D., vystudoval dějiny umění a estetiku na katedře dějin umění FF UK v Praze, v roce 2000 tamtéž zakončil doktorské studium. Od počátku 90. let zabývá českým a světovým uměním z přelomu 19. a 20. století, zejména symbolismem a dekadencí, rovněž i uměním současným. V letech 1994–1999 působil v redakci časopisu Umění/ Art (ÚDU AV ČR). Od roku 1993 do roku 2013 externě přednášel dějiny českého moderního umění v různých akademických programech u nás i v USA. V letech 2010–2019 přednášel na AVU v Praze, v letech 2012–2016 zde byl vedoucím Katedry teorie a dějin umění. Od roku 2017 byl kurátorem, v letech 2018–2019 pak ředitelem Sbírky umění 19. století a klasické moderny v Národní galerii Praha. Je autorem řady knih, monografií, kurátorem souborných i samostatných výstav. Hlavním kurátorem Centra DOX je od roku 2020.
Viliam Dočolomanský
programový ředitel pro živé umění
Viliam Dočolomanský vystudoval režii na JAMU v Brně, v roce 2004 absolvoval doktorandské studium na DAMU u prof. Jaroslava Vostrého. V letech 1995–2001 spolupracoval s Idou Kelarovou jako lektor v Mezinárodní škole pro lidský hlas. V roce 2002 založil mezinárodní divadelní studio Farma v jeskyni, kde dodnes působí jako umělecký ředitel. V současnosti uvádí inscenace Navždy spolu!, Informátoři a Útočiště. Kromě Farmy v jeskyni vedl Viliam Dočolomanský řadu divadelních projektů, workshopů a výzkumů v ČR i zahraničí, spolupracuje se zahraničními choreografy a režiséry. Publikuje v odborných časopisech a spolupracuje s Ústavem teorie scénické tvorby na DAMU. V roce 2018 se stal programovým ředitelem Centra DOX pro oblast živého umění. Součástí jeho práce je ovlivňování dramaturgie a umělecké strategie v oblastech hudby, tance, divadla a performance.
Akcionáři DOXu
Václav Dejčmar
Libor Winkler
Eduard Kučera
Chcete znát naši historii?
Stáhněte si výroční zprávy
Napsali o nás
Vybudování a činnost Centra současného umění DOX považuji za skvělé. Velmi se mi líbí odvážné záměry a progresivní výběr výstav. Mám dojem, že DOX se stává jednou z nejdůležitějších kulturních křižovatek v Praze.
Václav Havel, prezident ČR v letech 1993–2003
Likened to London's Tate Modern, the 67,000 square foot museum features exhibitions that explore the relationship between society and art. The new zeppelin space offers a chance for visitors to experience and discuss literary art, while being surrounded by a space that in and of itself is an artwork.
Condé Nast Traveler, 2016
The huge object (The Gulliver Airship) appears to have landed on the roof of the DOX Centre for Contemporary Art in the Czech capital. The wooden and metal structure, envisioned as a home for literature, is another of the centre known for its challenging exhibitions and installations.
Daily Mail, 2016
DOX se v kurátorství vydal vlastním směrem – přesunul pozornost od estetiky a začal klást důraz na vyprovokování diskuse a na schopnost umění vyvolat změnu.
www.aestheticamagazine.com, 2016
If you want to explore the modern side to Prague, make sure to stop at the starkly industrial DOX Centre for Contemporary Art. Since its opening in 2008, this groundbreaking gallery marked the new beginning in the Czech cultural scene.
The Sunday Telegraph, 2015
DOX is a suberb asset for contemporary art in Prague and the current exhibitions are worth visiting to see how they explore the relationship between art and society.
Ian Caldwell, architect, ianthearchitect.org, 2015
The city’s significant establishment for contemporary art, the minimalist, concrete-and-glass DOX Centre is leading the vanguard in reasserting Prague’s claim to edgy culture.
Prague Guide, Toucan Books, 2014
Ce centre d’art contemporain – qui n’est pas sans rappeler le Palais de Tokyo à Paris ou le museumsquartier à Vienne – occupe une usine de 3000m2 très bien réhabilitée.
Tour Hebdo - Regard Sur La Ville-Prague, 2014
If art’s your thing, then I must beat you straight to DOX, Prague’s Tate Modern.
Weheart.co.uk, 2013
DOX est l ’ambassade de l ’art contemporain a Prague.
Petit Futé, 2013
Nach fünf Jahren ist das Zentrum DOX für moderne Kunst, Architektur und Design zu einer der wichtigsten Adressen der tschechische Kulturszene geworden.
Prager Zeitung, 3. 10. 2013
El impresionante DOX, el mayor centro privado de arte contemporáneo de Praga es un espacio vital y moderno que alberga exposiciones temporales de artistas internacionales, así como varias terrazas, una tienda de diseño y un café divertido.
VIAJES, 2013
DOX je pro mě jedinečný fenomén. Vlastně teprve vznikem DOXu jsem pomalu začal věřit, že Praha se stane opravdu velkoměstem. Ten rozdíl mezi provincií a velkoměstem je otevřenost vůči modernímu umění.
Karel Schwarzenberg, přání k pátým narozeninám DOXu, 2013
Pražský DOX si už vytvořil v českém kulturním světě své pevné místo. Kromě otevřené platformy pro současné umění je stále více také prostorem společenské diskuse a kritiky.
EURO, Umění, architektura… a politika, 2012
Prostor DOXu a jeho expozice jsou inspirující a doufám, že budu mít možnost navštívit i budoucí výstavy.
Susan Sarandon, 2012
Monumentální komplex čistých linií a velkých prostor rozkládající se na 6 250 m2, jehož standard je srovnatelný s institucemi jako Kunstwerke v Berlíně nebo MoMa v New Yorku.
Prague Electronic Beats City Guide, 2011
Centrum současného umění DOX je úžasným důkazem rostoucího sebevědomí Holešovic … přinášejícím mimořádně rozsáhlý výstavní prostor obsahující celou škálu inspirativního současného umění a fotografie.
Lonely Planet – Czech & Slovak Republic, 2010
At the heart of the Holešovice neighborhood stands DOX Centre for Contemporary Art: a sleek gallery space where ever-changing shows by local and international artists surprise and provoke. Be sure to clamber inside the giant wooden zeppelin that appears to hover above the gallery's roof.
Lonely Planet, 2021
Jednou z největších novinek je teprve devět měsíců staré Centrum současného umění DOX. Za vysokou fasádou bývalé továrny z roku 1911 se skrývá víc než 6000 m2 výstavního prostoru.
The New York Times, 2009