Otevřeni jsme všemu,
v tuto dobu i vám
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě
Vernisáž výstavy se uskuteční 19. března 2026 od 19 hodin. Vstup zdarma.
„Z dlouhé chvíle strávil jsem bezpočet dní připoután k třecímu kameni, ve snaze zachytit na papír tříšť věcí, které mi táhly hlavou v podivných zmatených proudech, dohánějíce mou mysl mnohdy až na pokraj šílenství.“
– Jošida Kenkó: Zápisky z dlouhé chvíle, překlad: Petr Geisler, in: Zápisky z volných chvil, Odeon, Praha, 1984
Český japanolog, překladatel, novinář, kaligraf, fotograf a pedagog Petr Geisler (1949–2009) se zcela osobitým a svébytným způsobem zapsal do rozvoje vztahů mezi Českou republikou (bývalým Československem) a Japonským císařstvím, a to nejen ráznými tahy a údery svého štětce.
Výstava věnovaná Geislerově celoživotní tvorbě jej představí dosud v nejucelenější podobě – od jeho expresivních kaligrafií, které psal spontánně během volných chvil mezi prací, přes fotografické více-expozice z Japonska 80. let, až po monumentální zápis buddhistické Sútry srdce, který druhdy zdobil stěnu pasáže v paláci Metro na Národní třídě v Praze.
Prostor expozice je průnikem do Geislerova světa. Své silné kaligrafické tahy zachytil Geisler nejen tradičně tuší na papíře, ale také tekutými emaily nebo dokonce savem na lepenkách, fóliích či rolích faxového termopapíru, odkazujícího do kanceláře novináře-korespondenta, již sám obýval do počátku milénia. Kaligrafie pro Geislera nebyly pouze výtvarným projevem, ale součástí každodennosti, rituálem, odreagováním, prostředkem myšlení, poezií, potěšením sebe i svých přátel. Vždy měl na stole své štětce a tušový kámen. Jako autodidakt si vytvořil svébytný styl, který se naprosto vymykal konvencím a stal se v mnoha ohledech legendou. Styl, který mnohdy připomíná kaligrafie zenových mistrů a je na hony vzdálen projevům amatérismu a snahám o „líbivé psaní“.
Více než tři desítky let působil Geisler jako zahraniční zpravodaj prestižního japonského deníku Jomiuri šimbun. Výstava akcentuje i tuto rovinu – originály Geislerových novinových článků, které psal v bravurní japonštině (mnohdy zveřejňované bez jazykových úprav japonské redakce), pracovní zázemí a svědectví jeho kolegů a přátel či žáků přibližují jeho život mezi dvěma světy: japonským písmem a českou realitou, textem a obrazem, exaktností žurnalistiky a volností výtvarného gesta.
Výstava nabídne také autentické předměty z Geislerova soukromého archivu – kaligrafické psací potřeby, osobní pečetidla, nesoucí fonetický přepis jeho příjmení do znaků 我意須羅 (GA-I-SU-RA), artefakty z Geislerovy legendární kanceláře, kam docházelo v 90. letech mnoho japanologů na hodiny, ale i diapozitivy z Japonska, filmové záznamy happeningů japanologů ze studentských let i unikátní instalaci a historickou rekonstrukci happeningu Sútra srdce, v níž se návštěvník ocitne uvnitř samotného textu jedné z nejznámějších buddhistických súter.
GA-I-SU-RA není pouze výstava vzdávající hold osobě a dílu Petra Geislera, ale zároveň i pocta kaligrafii jako formě vnitřního výrazu. Je připomínkou toho, že psaní a krásné písmo byly odjakživa přirozeným odrazem (nejen) čisté duše.
Kurátor: Petr Holý

















