V roce 2012 uspořádal DOX velkou retrospektivní výstavu předního českého
sochaře Karla Nepraše. Ve spolupráci s rodinou umělce nyní vznikla
rekonstrukce známého monumentálního sousoší Rodina připravená k
odjezdu, které autor vytvořil po návratu ze své krátké emigrace v roce
1969
v rámci Sympozia prostorových forem v Ostravě.
Jasný politický podtext obsažený v názvu díla a odkaz k tématu emigrace ze země okupované vojsky Varšavské smlouvy způsobil,
že navzdory peticím za zachování výsledků sympozia padlo sousoší za oběť normalizační hysterii a bylo zničeno.
Politický vývoj v Československu po roce 1968 znamenal pro Karla
Nepraše dramatické omezení výstavních možností, účasti na mezinárodním
uměleckém dění i rozvoje vlastní tvorby.
Obnovení sousoší bylo autorovým velkým přáním, které se jeho rodině podařilo po letech úsilí naplnit.
Rekonstrukce sousoší byla realizována v letech 2011 až 2015. Jedná se o druhý odlitek zhotovený podle originálních plánů a dřevěných modelů 1:1.
„Už od chvíle, kdy byla Rodina připravená k odjezdu zničena, se táta
snažil o její obnovu. Vzhledem k tehdejší politické situaci to nebylo
možné, ale ani po revoluci se tak nestalo z důvodu chybějících financí.
Koncem 90. let se uvažovalo o jejím případném umístění před Veletržní
palác, ale ani to se neuskutečnilo. Poté táta doufal, že by se socha
mohla obnovit v souvislosti s chystanou retrospektivou. Z té sešlo,
protože zemřel.
Na začátku mi realizace Rodiny připadala natolik náročná a nákladná, že
jsem si nedokázala představit, že by vznikla jinak, než ve spolupráci s
velkou firmou. Oslovila jsem Třinecké železárny, kde socha původně
vznikla. Ale poté jsem se pustila do výroby s několika menšími firmami.
Toto řešení (bez sponzora a bez jistoty zkušeností velké firmy) bylo asi
náročnější, ale nemusela jsem dělat kompromisy.“
Karolína Neprašová
Karel Nepraš (1932 – 2002) patří k nejvýznamnějším českým umělcům druhé
poloviny 20. století. Byl příslušníkem generace, která se zasloužila o
rozkvět české výtvarné kultury v 60. letech. Nejprve proslul svým
kresleným humorem, z něhož následně vyrůstala i jeho sochařská tvorba.
Svou práci charakterizoval jako střetávání humoru a vážnosti. Humor byl v
jeho díle nejen uměleckou strategií, ale také obranným mechanismem; byl
metodou, jak si zachovat zdravý rozum v absurdní společnosti.