Light Sculptures: České stolní lampy 1950-1990
8. 3. – 26. 4. 2012
v celém tehdejším civilizovaném světě. Design osvětlení se v tomto kontextu často sleduje principy moderního výtvarného umění, především abstrakce
a nastupujícího kinetického umění, které je však v bývalém Československu značně potlačeno zmíněným socialistickým realismem. Lampy se tak podobně jako tehdejší sklářská tvorba stávají jedním z možných zhmotnění modernistických myšlenek, které byly ve volném umění na čas zcela potlačeny.
I další lampy od designérů Josefa Hůrky nebo Pavla Gruse a dalších jsou přes některé své výrobní nedostatky velmi elegantní a po výtvarné stránce skvěle zvládnuté. S konfrontací skvělého výtvarného návrhu a nedokonalého provedení se ostatně český design bude potýkat téměř celé období komunistického režimu. Organická dekorativní estetika tzv. bruselského stylu, který byl v Československu tak pojmenován v souvislosti se světovou výstavou v Bruselu v roce 1958, převládá až do pozdních šedesátých let
a stolní lampičky nejrůznějších elegantních subtilních tvarů vyrobené ve zmíněných výrobních družstvech jsou toho nejlepším dokladem.
a zmonumentalizování nových forem. V této i pozdější době osmdesátých let zde vyčnívá tvorba především designérů/umělců/řemeslníků Růženy Žertové
a Antonína Hepnara. Jejich unikátní světla, která vyráběli přímo jejich autoři ve velmi limitovaných edicích korespondují s tehdejším zájmem o space-age design či minimalismus. V mnohém bychom jistě objevili souvislosti
s tehdejším dekorativním designem evropských tvůrců Michel Boyer, Maria Pergay, Kim Moltzer či Boris Tabakoff, jejichž díla byla též spíše spojena
s malosériovým a velmi omezeným způsobem produkce. Vlivy futuristického italského designu Joe Colomba a dalších nebo spíše jen jejich dobová přítomnost je též zřejmá. U Antonína Hepnara, který začíná později experimentovat i s halogenem a velmi minimalistickými tvary se vše odehrává v podobě dřevěných soustružených tvarů, zatímco u brněnské architektky Růženy Žertové naopak zase v kovu.