MARTIN PARR: Assorted Cocktail

10. 2. – 16. 5. 2011

Centrum současného umění DOX představuje české veřejnosti výstavu významného britského dokumentárního fotografa Martina Parra, člena prestižní agentury Magnum Photos, jednoho z nejvíce respektovaných a také diskutovaných současných tvůrců, který ovlivnil celou generaci fotografů.
Specifický úhel pohledu, jasné barvy, humor a jemná ironie, vytvářejí dnes již nezaměnitelný rukopis umělce, který se s oblibou pohybuje mezi žánry. Je úspěšným fotožurnalistou, zároveň často pracuje konceptuálním způsobem a nevyhýbá se ani módní fotografii a reklamě. 

„Když lidé při pohledu na mé fotografie mají chuť smát se a plakat zároveň, to je přesně to, co ve mně tyto obrazy vyvolávají. Věci nejsou v podstatě ani dobré ani špatné. Vždycky mě zajímalo zobrazovat oba tyto extrémy."   Martin Parr

Parr se proslavil zejména svými fotografiemi z 80. let zachycujícími běžný život britské střední třídy, které vyvolaly rozporuplné reakce. Od 90. let, kdy díky spolupráci s agenturou Magnum Photos stále více cestuje, se jeho náměty rozšiřují dále za hranice Velké Británie. Věnuje se globálním tématům masové spotřeby, turistiky a komunikace; zkoumá národní charakteristiky
a stále se zvyšující uniformitu dnešního světa. Svým přístupem vytváří novou formu současného sociálně kritického dokumentu.

Parr je výraznou osobností v širším kontextu. Je stále velmi aktivním fotografem, během své kariéry připravil více než šedesát autorských publikací a nespočet výstav. Věnuje se dokumentární filmové tvorbě, působí jako editor a kurátor. Jeho velkou vášní je sběratelství. Vlastní jednu z nejrozsáhlejších sbírek fotografických publikací, sbírá fotografie převážně britských autorů, pohlednice a suvenýry.
Pražskou výstavu doplňuje ukázka z jeho obsáhlé sbírky objektů a kuriozit reflektujících politické a sociální události – konvičkou ve tvaru hlavy Margaret Thatcherové počínaje, přes hodinky se Saddámem Husajnem až po toaletní papír s Bin Ládinem. Parrova sběratelská činnost rezonuje s jeho fotografickou tvorbou, na kterou sám autor nahlíží jako na jistou formu sběratelství.