Sorour Darabi: Savušun

12. 10. 2019, 18:00

Ať máte jasno, než vás rozptýlíme

Jazykově bezbariérové

Délka představení: 60 minut

Vstupenky: základní 290 Kč | snížené 190 Kč

Kombo vstupenka na dvě představení: Šavašun + Black Off v divadle Archa 12. 10. od 20 hodin – základní 380 Kč | snížené 250 Kč

Multifunkční sál DOX+
Poupětova 3, Praha 7
Ukázat na mapě

V lednu si šíité připomínají legendu o šlechetném perském princi Šávašovi, který dobrovolně podstoupil mučení a prošel plameny, aby tak podal důkaz o vlastní nevině a očistil svou pověst od zlé pomluvy. Na ulicích, náměstích či ve svatyních se na jeho počest scházejí lidé, aby společně prožili smutek a žal, gesticky znázornili bolest, strach – a také aby dali průchod emocím volajícím po odplatě a násilí. Šavašun znamená doslova „oplakávání Šávaše“ a íránský umělec Sorour Darabi z této historicko-mytologické látky rozvinul ódu na zranitelnost. S taktem a respektem k náboženskému cítění, ale i s určitou dávkou humoru proniká k intimním vrstvám příběhu a objevuje jeho protikladné aspekty. Osciluje mezi reálnou a symbolickou ztrátou, mezi komfortem a nepohodlím, mezi něhou a krutostí, toxickou maskulinitou a zranitelností vlastní identity. Hlavním nástrojem pro všechny tyto relativismy a nejednoznačnosti je nebinární tělesný status umělce. Skrze něj a tělesnou hru subverzivně a symbolicky rozpouští, rozmazává, křehkost (historických) faktů – včetně prefabrikovaných (genderových) kategorií.

Sorour Darabi je íránský umělec/umělkyně žijící a tvořící v Paříži. V Íránu byl/a součástí podzemní organizace ICCD (Invisible Centre of Contemporary Dance), která organizovala v Teheránu festival současného tance Untimely. Během studií v Národním choreografickém centru v Montpellieru stvořil/a Darabi sólo Subject to Change, inscenaci, která zpochybňuje vliv času a prostředí na transformaci jedince. V roce 2016 pak vytvořil/a v rámci festivalu Montpellier Dance sólo Farci.e zabývající se jazykem, genderovou identitou a sexualitou. Zatím poslední projekt Šavašun je ódou na soucit, zranitelnost a také na ty, kdo soucítí. Je inspirován šíitským smutečním ceremoniálem, který probíhá během svátků připadajících na první měsíc islámského kalendáře, Muharram, a zabývá se otázkami emocí – smutku, strachu a utrpení.

Česká premiéra vznikla v koprodukce mezi festivalem 4+4 dny v pohybu a Centrem současného umění DOX. Spolupráce Centra DOX s festivalem 4+4 dny v pohybu byla zahájena loni, kdy DOX otevřel svůj nový multifunkční sál DOX+ a kdy byla uvedena inscenace Bouchra Ouizguen, Compagnie O: Vrány. Uvedení současného inovativního uměleckého projektu odpovídá dramaturgickému zaměření Centra DOX v oblasti živého umění.