VR: Cosmogonic a Poznámky o slepotě
15. – 17. 9. 2023
Ať máte jasno, než vás rozptýlíme
Jak to funguje? VR instalace je součástí našeho výstavního prostoru, navštívit ji můžete kdykoliv během otvírací doby galerie od pátku do neděli, 12–18 hodin.
Jak je to se vstupným? Projekci je možné navštívit s platnou vstupenkou do galerie nebo celodenní vstupenkou na festival FALL.
Akce se koná v rámci festivalu FALL.
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě
Krutovláda robotů i empatický vhled do mysli nevidomého člověka. Dva unikátní VR projekty tematizují každý z jiného úhlu, jak se nové technologie vztahují k tématu humanity. Zatímco u Cosmogonica jsou VR brýle vstupní branou do dystopické budoucnosti, kde nás samotné technologie likvidují, Poznámky o slepotě naopak ukazují VR technologii jako cestu k hlubšímu porozumění mezi lidmi – jako unikátní "projektor" do lidské mysli a duše. Oba projekty, které jsou zároveň literárními adaptacemi, si však kladou stejnou otázku - jak moc emocionální dokáží nové technologie vůbec být?
Výběr pro festival FALL vzniká ve spolupráci s festivalem virtuální reality ART*VR, jehož první ročník proběhne v listopadu 2023 v prostorách DOXu a jeho hlavním tématem bude empatie a její podoby v době rozmachu virtuálních technologií. Kurátor: Ondřej Morave
Cosmogonic
autor: Paweł Szarzyński
Polsko, 2022, 8 min
Jak by vypadala robotí krutovláda pohledem slavného sci-fi autora Stanisława Lema? Na planetě Actinuria žije kolonie obrovských robotů, kterým velí hrozivý král Archithorius. Jeho mysl sžírá neustálá paranoia, že se proti němu chystá spiknutí. Proto se rozhodne všechny obléct do speciálního uranového brnění, které způsobí, že pokud se k sobě shromáždí více robotů, dojde k výbuchu. Sci-fi povídka Stanisława Lema ve VR provedení je příhodným podobenstvím o současné krizi demokracie a rostoucí radikalizaci vládnoucích elit.
Notes on Blindness / Poznámky o slepotě
autoři: Arnaud Colinart, Amaury La Burthe, Peter Middleton, James Spinney
Francie, Anglie, 2016, 25 min
Jak vnímá svět člověk, který přijde o zrak? Průkopnický a cenami ověnčený VR projekt je založený na vjemové zkušenosti spisovatele Johna Hulla. Jeho původní magnetofonové nahrávky tvoří základ tohoto šestidílného interaktivního dokumentu. Unikátní minimalistické vizuální prvky, herní mechanismy a prostorový zvuk jsou průvodci na cestě do Hullovi kognitivní a emocionální zkušenosti se slepotou. Každá scéna se zaměřuje na jednu vzpomínku, jedno konkrétní místo a prchavý okamžik z Johnova zvukového deníku. Dokument je považován za klíčový artový VR projekt, který se stal inspirací pro celou další generaci VR tvůrců.