Vzdělávání bez limitů, program se začátkem a koncem
Kdy? Projekce probíhají ve všední dny v termínu od 30. 10. do 20. 11. 2025; vždy od 9:00 a 10:30.
Pro koho? Pro studenty 2. stupně ZŠ, SŠ, ale i vysoké a vyšší odborné školy (vhodný doplněk výuky VV, OV/ZSV, D)
Jak dlouho trvá? 90 min, včetně následné reflexe, diskuze či aktivity
Jak? Naživo přímo v DOXu.
V jakém jazyce? Některé filmy jsou v angličtině, ale z naší zkušenosti víme, že to pro studenty není překážkou.
Kolik stojí pro školní skupinu? 90 Kč / osoba | pedagogický doprovod zdarma
Kdy a jak objednat? Program je ideální objednat dopředu, ale můžete i během festivalu, pokud budou volné termíny.
Pro více informací a objednání projekcí nás kontaktujte na skoly@artvr.cz nebo na 603 290 152.
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě
V rámci mezinárodního festivalu VR filmů ART*VR 2025 nabízíme program speciálně přizpůsobený školám. Nedílnou součástí projekce je také bezprostřední reflexe emocí, která je po silném imerzním prožitku velice důležitá a následná diskuze či aktivita s lektorkami na rozvinutí zhlédnutého tématu a virtuální technologie.
„Chceme, aby se s námi diváci ponořili do silných příběhů a zamysleli se nad tím, jak může virtuální realita smysluplně vstupovat do našich životů, představ o světě a společnosti.“
Pro školy jsme vybrali čtyři výrazné projekty, které propojují osobní zkušenosti s aktuálními společenskými a environmentálními tématy. Eddie a já zve diváky do světa neslyšícího chlapce, který se učí překonávat komunikační bariéry prostřednictvím empatie a spolupráce. Velká kostka zkoumá odvahu být jiný a hledat vlastní cestu v systému, který nutí všechny zapadat do stejné formy. Méně než 5 g šafránu přináší intimní pohled na zkušenost migrace a hledání domova prostřednictvím vůně a vzpomínek. A projekt Z ničeho nic ukazuje sílu přírody a lidské odolnosti v době klimatických výzev.
Každý z těchto VR zážitků nabízí jiný úhel pohledu, ale všechny spojuje důraz na empatii, odvahu a schopnost vnímat svět v souvislostech. Program přirozeně navazuje na vzdělávací oblasti Člověk a společnost a Člověk a příroda, a dotýká se průřezových témat, jako je multikulturní, osobnostní a environmentální výchova.
Na místě si žáci sami vyberou projekt, který je nejvíce zaujme, a po projekci následuje reflexe či aktivita – formou debaty nebo pracovních listů – zaměřená na témata a emoce, které ve filmech viděli a prožili.
Festival nabízí pro školy čtyři VR projekty:
Eddie a já
Tvůrkyně: Maya Shekel
Jazyk: Anglické komentáře
Stopáž: 22 min.
Ovládání: jednoduché interakce
Doporučený věk žáků: 2. stupeň ZŠ, SŠ
a VŠ

Neslyšící chlapec Ron má v předvečer odjezdu na svou první kempovací výpravu silné obavy. V noci ve snu se ocitá v kouzelném lese, kde potkává Vás – postavu ztvárněnou, jako přátelského netvora Eddiho. Společně procházejí dobrodružstvím plným úkolů, které mohou zvládnout jen tehdy, pokud překonají bariéru – Ron neslyší a postava nezná znakovou řeč, kterou se ale postupně učí. Interaktivní VR zážitek ukazuje, že i přes odlišnosti je možné nalézt porozumění, spolupráci a důvěru. Projekt vychází z otázky: Jak komunikovat, když nemáme společný jazyk? Přibližuje nám svět neslyšících a v hravé, empatické formě ukazuje, že technologie může sloužit jako most k hlubšímu porozumění a empatii.
Co by si žáci měli odnést:
- Porozumění tomu, jaké překážky může přinášet odlišný způsob komunikace.
- Uvědomění si, že empatie a spolupráce pomáhají překonávat bariéry.
- Zážitek, že rozdíly (jazykové, kulturní, tělesné) nemusí rozdělovat, ale mohou vést k novému způsobu spojení.
Velká kostka
Tvůrkyně: Menghui Huang
Jazyk: bez dialogů
Stopáž: 7 min.
Ovládání: bez interakce
Doporučený věk žáků: 2. stupeň ZŠ, SŠ a
VŠ

Svět tvořený z kostek, kde bytosti slepě následují pokyny a bezmyšlenkovitě posouvají krychle. Vše se mění ve chvíli, kdy se jedna z nich rozhodne vydat jinou cestou – a otevře prostor pro nečekané objevování. Tento projekt nabízí umělecký VR zážitek, který pomocí minimalistických tvarů a imerzivního prostoru ukazuje, že i jednoduchost může nést hluboký význam. Redukce reality na základní tvary diváky vtahuje do hloubavého prostoru a vybízí je k vlastní interpretaci a zamyšlení nad tím, co znamená individualita a odvaha odlišit se.
Co by si žáci měli odnést:
- Uvědomění, že i jednoduché formy mohou nést silné poselství.
- Reflexi významu hledání sebe sama a odvahy jít vlastní cestou.
- Zkušenost, že umění nemusí jen zobrazovat realitu, ale může inspirovat k přemýšlení a objevování nových perspektiv.
Méně než 5g šafránu
Tvůrkyně: Négar Motevalymeidanshah
Jazyk: bez dialogů
Stopáž: 7 min.
Ovládání: bez interakce
Doporučený věk žáků: 2. stupeň ZŠ, SŠ a
VŠ

Golnaz, mladá Íránka žijící v Německu, se snaží přivyknout novému životu. Jednoho večera si koupí šafrán, aby si uvařila tradiční jídlo, které jí připomene domov. Vůně a chuť ji ale nečekaně vrátí k nejbolestivější vzpomínce – útěku přes moře, při němž ztratila svou rodinu. VR film propojuje obyčejný moment vaření s hlubokým traumatem, čímž vtahuje diváka do příběhu ztráty, migrace a hledání domova. Projekt ukazuje, že i zdánlivě všední situace mohou v sobě nést silnou emoci a stát se mostem k pochopení zkušeností druhých.
Co by si žáci měli odnést:
- Empatii k lidem, kteří museli začínat nový život v cizím prostředí.
- Uvědomění, že za anonymními zprávami o migrantech stojí konkrétní lidské osudy.
- Reflexi hodnoty domova, rodiny a kulturních kořenů.
Z ničeho nic
Tvůrci: Kris Hofmann, Andreas Wuthe
Jazyk: bez dialogů
Stopáž: 10 min.
Ovládání: bez interakce
Doporučený věk žáků: 2. stupeň ZŠ, SŠ a
VŠ

Prostřednictvím očí Anny, obyvatelky rakouského města Hallein, které zasáhly ničivé povodně, se diváci vydávají do prostředí lužních lesů, mokřadů a říčních krajin. VR zážitek jemně ukazuje, jak nám zdravé ekosystémy mohou pomoci čelit rostoucím klimatickým výzvám. Film propojuje osobní zkušenost s přírodními souvislostmi a zdůrazňuje, že obnova a ochrana krajiny není jen otázkou ekologie, ale také naší vlastní bezpečnosti a budoucnosti.
Co by si žáci měli odnést:
- Pochopení, že příroda může být naším spojencem při ochraně před klimatickými extrémy.
- Uvědomění si hodnoty spolupráce a odolnosti v časech krizí.
- Reflexi, že péče o krajinu a životní prostředí je zároveň péčí o sebe a o naši komunitu.