Barbora Šlapetová, Lukáš Rittstein: Manop, poslední první

6. 3. – 17. 5. 2009

Otevřeni jsme všemu,
v tuto dobu i vám

pondělí:
Zavřeno
úterý:
Zavřeno
středa:
12.00 – 18.00
čtvrtek:
12.00 – 18.00
pátek:
12.00 – 18.00
sobota:
12.00 – 18.00
neděle:
12.00 – 18.00

Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě

Centrum současného umění DOX uvádí výstavní projekt Barbory Šlapetové
a Lukáše Rittsteina Manop, poslední první, inspirovaný jejich opakovanými cestami na Západní Papuu a setkáními s domorodými kmeny žijícími
v pralese. Výstava obsahuje velkoformátové fotografie Šlapetové, konfrontované se sérií Rittsteinových soch nazvanou Les.

Lukáš Rittstein, jeden z nejvýznamnějších českých sochařů a laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého vysvětluje, proč hledá inspiraci u domorodců
v pralese: „Na samém „konci“ civilizace se o ní i o sobě dovíte nejvíce. Oblast, kde panuje animismus v čisté podobě, má pro mě, jako pro sochaře, který balancuje mezi realitou a abstrakcí, velkou duchovní hloubku. Ta spočívá
v konfrontaci mého tvůrčího myšlení s chápáním reality domorodců, kteří zase nemají žádnou hranici mezi přirozeným a nadpřirozeným.“

Součástí výstavy je i několik citátů z rozhovorů s příslušníky domorodých kmenů, dokládajících jejich představy o Zemi a kosmu. Někteří Papuánci například věří, že Země se skládá ze tří pater, mezi nimiž mohou zvláště nadaní jedinci cestovat, nebo že oči zvířat v noci cestují na nebi a pozorují zpět Zemi. Ve snaze iniciovat dialog mezi světem naší civilizace a světem domorodců Rittstein a Šlapetová zapojili do svého projektu dvě osobnosti jako zástupce našeho světa a moderní civilizace, kteří se zúčastní vernisáže výstavy, prvního amerického astronauta asijského původu Leroye Chiao (kterého si umělci vybrali jako kmotra projektu) a Václava Havla.

Barbora Šlapetová o tomto záměru říká: „V roce 2002 jsme se spřátelili
s náčelníkem Nepřistupuj blíž a on si přál popovídat si s naším náčelníkem. Na základě toho jsme oslovili pana Václava Havla, který si pro náčelníka připravil několik otázek. Chtěli jsme jim ukázat, co znamená naše profese
a rozhodli jsme se udělat z jejich těl odlitky. Ty jim pak Lukáš dopravil zpět ve zvláštním objektu, do kterého odlitky vložil pan Havel. Ten tvar pak v Papuy visel na stromě, oni si to sundali a vyřezali si z něj odlitky, je to součást dialogu, kterého se účastníme my, domorodci i pan Václav Havel.

Paralelně k výstavě vycházejí tři publikace: Nepřistupuj blíž, kniha fotografií Barbory Šlapetové doplněná rozhovory s představiteli papuánských kmenů, kterou vydává Galerie Zdeňka Sklenáře ve spolupráci s nakladatelstvím Euromedia Group k.s. – Knižní klub. Druhou publikací je monografie Lukáše Rittsteina, která podává přehled jeho dosavadní sochařské tvorby. Katalog výstavy, který dokumentuje instalaci projektu v centru DOX a jeho vlastní vernisáž, vyjde po otevření výstavy.

Výstavu Manop, poslední první doprovází cyklus přednášek na téma Civilizace a přírodní národy, který se zabývá osobnostmi známých českých cestovatelů
a fotografů přírodních lidí. Všímá si také vztahu naší civilizace k „primitivním“ kulturám včetně problémů, jež domorodým kmenům plynou z kontaktů s námi.

Pokračujte v objevování

Pan Pros

Experimentální činohra Pan Pros s podtitulem Slova, která mi nepatří dnes už kultovního režiséra Jana Nebeského. Fantastický dramatik Samuel Beckett a oceňovaní herci David Prachař a Lucie Trmíková.


Úhel pohledu

Úhel pohledu je prostorem znejistění, ale i nové zkušenosti; prostorem, který ukazuje potenciál chybování, stereotypů, strachu a změny nastavení mysli.


Abeceda války: Pocta umělcům bojujícím na Ukrajině

Před rokem začala invaze na Ukrajinu a řada umělců a umělkyň je na frontě, místo toho, aby tvořili v ateliérech a u svých psacích stolů. Doprovodný program k výstavě Bolest těch druhých věnovaný čtení z překladů současné ukrajinské literatury.


Do vesnice Tmání

Věděli jste, že člověk trpící depresemi může navenek vypadat, že je naprosto v pořádku a vůbec nic ho netrápí? Projekce interaktivního filmu Tmání s workshopem a moderovanou diskuzí s terapeutem pro mladistvé 13+ a jejich rodinu.


Kam s ním?

Otázka v názvu záměrně cituje známý fejeton Jana Nerudy a výstava s dílnou na otázku odpovídají. Jedinečné Svatopěstitelské Družstvo postavilo v DOXu unikátní instalaci, ve které najdete několik svatyní, podivných zákoutí, ale i chrám... (Z) čeho, čemu, proč?


Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 




Bez sentimentu

Pro někoho „legenda“, „démon“ a svéráz české výtvarné scény vybočující ze všech mantinelů, pro většinu lidí malíř jen málo známý. Výstava Tomáše Měšťánka, dobrovolného outsidera české výtvarné scény, malíře, který tvořil ​​bez zábran, bez servítek, bez sentimentu.


Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 



Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 




Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 



Je tohle konec?
Ne, to je začátek.