Essential Changes

7. 6. 2021, 19:30

Ať máte jasno, než vás rozptýlíme

Vstupenky: základní 300 Kč | studenti, senioři 200 Kč

Na koncert bude dle současných epidemiologických opatření omezený počet vstupenek. 

Koncert bude dostupný také přímým přenosem na YouTube, Facebooku a Instagramu Ostravského centra nové hudby.

Multifunkční sál DOX+
Poupětova 3, Praha 7
Ukázat na mapě

Ostravské centrum nové hudby připravuje další ze série zásadních koncertů situovaných do originálních prostor pražského Centra pro současné umění DOX. Po dvou úspěšných koncertech věnovaným dílům jednoho skladatele – Mortona Feldmana v roce 2018 a o rok později Iannise Xenakise – bude v pořadí třetí večer zaměřen na proces zásadních změn hudebního projevu v dílech Johna Cage, La Monte Younga, Petra Kotíka a členů hnutí FLUXUS: Yoshiho Wady a Benjamina Pattersona. Změny, s nimiž tito autoři přišli, spočívaly v odmítnutí principů pozdního romantismu: formy, harmonie, melodie, ale i samotného konceptu koncertního provozu. Namísto tradičních prvků hudební kompozice nastupuje ticho a zaměření se na zvuk a prožitek související s jeho vnímáním, podoba koncertu získává svobodnější tvář performance. Na koncertě v pražském DOX+ se v tomto unikátním programu vedle Ostravské bandy představí také klavírista Ivo Kahánek a sopranistka Irena Troupová.

Ostravská banda
Ivo Kahánek, klavír
Irena Troupová, soprán
Petr Kotík, dirigent

Yoshi Wada: Lip Vibrators (1973)
John Cage: Concert for Piano and Orchestra (1957–58)
Petr Kotík: The Plains at Gordium (2014)
La Monte Young: Composition 1960 #7 (1960)
Ben Patterson: Paper Piece (1960)

Ivo Kahánek, rodák z Moravskoslezského kraje, světoznámý klavírista ukotvený v klasicko-romantickém repertoáru, objevuje svět avantgardní hudby díky koncertům spojeným mj. s Ostravským centrem nové hudby. Večer, na kterém vystoupí v Klavírním koncertě Johna Cage, bude jeho druhým uměleckým setkáním s Petrem Kotíkem. Vloni v prosinci uvedl Ivo Kahánek v programu Promeškaná příležitost PKF – Prague Philharmonia dvě stěžejní klavírní sóla: WU Rudolfa Komorouse (2003) a Spontano (1964) Petra Kotíka. Do přímého, aktivního kontaktu s avantgardní hudbou, vstoupil tenkrát poprvé. „Chci se v tomto repertoáru vzdělat, poznat soudobý koncept hudby, být otevřený a zjistit, co to se mnou udělá,“ řekl při té příležitosti Ivo Kahánek.

Irena Troupová se před několika lety na pilotním koncertě Music in Dialog – Claudio Monteverdi und Luciano Berio v berlínské Staatsoper definitivně přesvědčila, jak ji přitahuje hudba dneška. Od té doby, vedle pokračujících koncertů tzv. staré hudby, spolupracuje intenzivně se skladateli, jako je například Marek Kopelent, Ondřej Štochl, Jan Dušek, s ansámbly jako BCO, Prague Modern, Orchestr Berg a dalšími. K jejímu repertoáru tak patří vedle virtuózních skladeb baroka i neméně virtuózní díla skladatelů, jako jsou György Ligeti, Jonathan Harvey, Michael van der Aa a další.

Petr Kotík je nezávislým skladatelem a hudebníkem. Jeho aktivity byly vždy vedeny úsilím vyrovnat se s otázkami hudby dneška a reagovat na kontext a směr, kterým se ubírá umění dnes. Je znám jako zakladatel a iniciátor ansámblů (např. Musica viva Pragensis, QUaX Ensemble, S.E.M. Ensemble, Ostravská banda, ONO) a řady projektů (např. Festival hudby výjimečných délek, Ostravské dny, NODO / Dny nové opery Ostrava, Beyond Cage Festival). Je autorem symfonického, komorního i operního díla, působí jako umělecký ředitel Ostravského centra nové hudby. V roce 2017 mu byla udělena Cena ministerstva kultury za přínos v oblasti hudby.