Ať máte jasno, než vás rozptýlíme

Komu je festival určen? Pedagogům, dětem, rodičům i široké veřejnosti

Kdy? Druhý ročník plánujeme na začátek roku 2022. První ročník festivalu proběhl od 20. ledna do 6. února 2021.

Chcete se zapojit do festivalu se svým programem? Napište nám na fuk@dox.cz
 

Název FUK odkazuje na současný stav školství, který nám není lhostejný. Nové trendy (nejen ve vzdělávání) stojí na rozvoji kompetencí uplatnitelných v 21. století a jemných dovednostech (soft skills), které zastřešují kreativita a kritické myšlení. Umění je prostředek, jak tyto dovednosti rozvíjet a zároveň chápat okolní svět. Jakým způsobem pomohla současná, v mnoha ohledech nepříznivá situace nastartovat změny ve vzdělávání? Byly kreativita a umění nástroji při překonání bariér mezi online a offline světem inovačním hybatelem, nebo ne? Co mohou a měly by ovlivnit děti?

První ročník festivalu FUK proběhl online a přinesl rodičům, dětem, učitelům a široké i odborné veřejnosti 76 workshopů, debat, rodinných dílen, prezentací, seminářů a performancí. V našem archivu můžete kdykoli zhlédnout šest kreativních debat. Aktuálně nabízíme 13 programů pro školní skupiny na objednávku a kreativnímu vzdělávání se věnujeme průběžně po celý rok v řadě aktivit. Protože nám to není FUK!

Co je kreativní vzdělávání?


Kreativní vzdělávání podle definice, která vyplývá z britského kontextu a se kterou pracují organizace zastřešené platformou uMĚNÍM, pracuje s pojetím, které ho chápe jako vzdělávání, v němž umění a kulturní aktivity vědomě cílí k rozvoji kognitivních, sociálních a emočních schopností. Přispívá k rozvoji dovedností mladých lidí v oblasti spolupráce, rozhodování i kritického přemýšlení o světě. Podporuje je v uvažování o jiných alternativách života v budoucnosti, kterou mohou aktivně spoluvytvářet. 

Kreativní vzdělávání zahrnuje:

  • vzdělávání uměním, tedy vzdělávání s využitím možností a technik uměleckých
    oborů a kreativních průmyslů,

  • kreativní učení, tedy rozvoj kreativního myšlení dětí, žáků a mladých lidí
    a rozvoj inovativních přístupů k učení a učení se s využitím umění, kulturních
    aktivit a kreativních postupů,

  • vzdělávání k umění, tedy rozvoj znalostí, dovedností a technik, které vedou
    ke zvládnutí daného uměleckého oboru. 

Rok 2020 kvůli pandemii odsunul umění a kulturu na vedlejší kolej, na druhou stranu ukázal, že je třeba kreativně reagovat na nečekané problémy, nacházet nová řešení, rychle se adaptovat a umět myslet kriticky. Vzdělávání uměním a spolupráce škol s kulturním a uměleckým sektorem je jednou z efektivních cest, jak děti na výzvy dnešního světa připravit.

Kreativní debaty neukládáme k ledu,
ale do archivu

Programová nabídka
pro školy, která platí
i mimo festivalové zdi

Vzdělávací programy jsou připravené ve formátu online a k objednání v termínu, který vám vyhovuje (pokud není uvedeno jinak). Při zlepšení epidemiologické situace bude možné realizovat většinu programů i přímo v Centru DOX.

Během příběhu

DOX

pro studenty 7.–9. tříd ZŠ a SŠ

Vyprávění příběhů patří k člověku a jeho paměti od nepaměti. Příběhy si vytváříme, pamatujeme, zapisujeme, ilustrujeme, sdílíme. Zažijte příběh tak, jak s ním pracuje mezinárodní projekt Narrative4 a koncept „radikální empatie“ – sdílení příběhů prostřednictvím vyprávění má mnoho užitečných efektů, které výrazně přesahují oblast literatury. V rámci aktuální výstavy VANITAS máme navíc k dispozici silné téma a spoustu obrazového materiálu k inspiraci i další tvorbě.

více informací

objednávejte na skoly@dox.cz

Bláznivé tance o přestávce

Tanec Praha/Ostružina z. s.

pro studenty ZŠ

Roselyne toho má hodně co říct. Fantomové využívají zákoutí. Markétu zajímá co nového ji přinese překážka a Viktor zas z obyčejných předmětů staví neuvěřitelné kousky. Jaká bude vaše přestávka? Krátký inspirační film, diskuse, tvůrčí pohybový úkol pro jednotlivce nebo skupinky ve třídě. Žáci se online setkají s jedním z umělců ve filmu (Viktor Černický „PLI“, Cecile da Costa „Rose-lyne“, Markéta Stránská „Leť“, tYhle „Fantomové“). 

více informací

objednávejte na martina.filinova@tanecpraha.eu

Bourání stereotypů

DOX

pro studenty 7.–9. tříd ZŠ a SŠ

K čemu jsou nám naše stereotypy? Co nám umožňují a v čem nás omezují? A co dovedou předsudky? Prostřednictvím různých aktivit a s využitím současného umění zmapujeme fungování našich stereotypů, abychom je posléze v řízené debatě podrobili kritické reflexi. Zkušenost jinakosti a různých pohledů.

více informací

objednávejte na skoly@dox.cz

Data detox

DOX

pro studenty 2. stupně ZŠ a SŠ

Překvapila vás někdy reklama na Googlu tím, že propagovala věc, kterou vám má zítra doručit kurýr? Nebo to jak YouTube doporučuje další a další videa? Nemáte občas pocit, že váš život řídí jakýsi algoritmus? Pokud jste odpověděli na všechny dotazy ne, nevadí. Možná i ve vašem případě nastal čas na datovou očistu - zamyslet se například nad tím, co všechno o vašem soukromí vědí společnosti, které pro vás zdarma provozují internet. Že nemáte co skrývat? Tato interaktivní přednáška není o skrývání, ale o tom, jak může „to, co děláme dnes“, ovlivnit naše budoucí rozhodování.

více informací

objednávejte na skoly@dox.cz

Hurá, chyba

DOX

pro studenty 7.–9. tříd ZŠ a SŠ

Jsou moje schopnosti dány dědičností? Odrazují mě vlastní chyby od dalších pokusů? Nebo mohu překročit svoje hranice? Vzdělávací program využívající metodiku Heroic Imagination Project profesora Philipa Zimbarda hledá odpověď na otázku, jakým způsobem je možné změnit nastavení lidské mysli. Současná psychologie, která pojem mindset zavádí, sleduje jeho dva druhy, fixní a růstový. Rozdíl mezi oběma je fatální pro naši schopnost učit se.

více informací

objednávejte na skoly@dox.cz

Jak zní svět

UUUL + Sladovna Písek + Vzdělávací centrum Broumov

pro žáky 1. stupně ZŠ

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak zní svět? Jak můžete s pomocí slov malovat obrazy a propisovat je do naší fantazie, spojit je s našimi pocity? Existují speciální slova, kterým se říká zvukomalebná a ty to umí. Dokáže to také japonská ilustrátorka a autorka Hiromi Ogata, která vytvořila krásnou knihu jménem Jak zní svět s kocourkem Kosmosem. Online formát Jak zní svět se nechal inspirovat knihou Hiromi Ogata. Program tvořivě pracuje s jazykem, hraje si se slovy, objevuje a zkoumá jejich možnosti, protože to je to, co nám náš jazyk nabízí. Způsob, jak verbálně popsat svět, který nás obklopuje.

více informací

objednávejte na lenka.chobotova-vancova@uuul.cz

Kinopříběh – Čtyři příběhy revoluce

Post Bellum

pro studenty 9. tříd ZŠ, SŠ, SOU

Jak různí lidé vnímali sametovou revoluci? Jaká byla cesta k listopadu 1989 pro studentské vůdce, člena KSČ nebo příslušníka Státní bezpečnosti? Čtyři pamětníci vzpomínají na zlomové okamžiky svých životů a společně vyprávějí čtyři příběhy revoluce. Program vede zkušený lektor, který využívá konkrétní videoukázky pamětníků zaznamenaných na portálu Paměť národa.

více informací

objednávejte na dominika.kopcikova@postbellum.cz

Kouzelník design

DOX

pro studenty 2. stupně ZŠ a SŠ

Design je všude kolem nás – ve světě přírodním i lidském. Je to skvělý pomocník, ale také se z něho lehce může stát prostředek svádění a zavádění. V digitálním prostředí definuje design způsob, jakým interagujeme s virtuální světem za monitorem. A právě to, jak tento svět vypadá a jak na nás působí není náhoda, ale skrývá se za tím celá řada rozhodnutí. Design je totiž jako kouzelník – dokáže nás překvapit, něco naučit, ale také nás může oklamat šikovnou iluzí. V našem workshopu se zaměříme na nemateriální design virtuálního rozhraní a to, jak na nás působí.

více informací

objednávejte na skoly@dox.cz

Stav se

DOX

pro studenty ZŠ a SŠ

Domy a jejich příběhy jsou součástí našich životů a my se k tomu můžeme postavit (sednout, lehnout) různým způsobem – my určujeme smysl a velikost staveb a ony zase působí na nás. A proč je důležitá rozmanitost a jakou roli hrají osobnosti tvůrců? To a sami sebe budeme zkoumat ve vlastním prostoru (pokoji, kuchyni) ve srovnání s prostory DOX. Strohost a čistota „bílé kostky“ DOXu od Ivana Kroupy, naprosto odlišný přístup Martina Rajniše, autora Vzducholodi Gulliver, a versus nový prostor multifunkční budovy DOX+ architekta Petra Hájka.

více informací

objednávejte na skoly@dox.cz

Světy budoucnosti

SPKV

pro studenty 2. stupně ZŠ a SŠ

Ve Světech budoucnosti se ocitnete v kůži designérů počítačových her v momentu začátku procesu. Budete se zabývat vizualizací krajiny na naší planetě. Jak byste si představovali svůj svět, kdybyste ho mohli navrhnout podle sebe? Zjistíte, jak se v concept artu využívá propojování člověka a zvířete s cílem vytvořit mimozemšťana a vytvoříte si vlastního avatara. Workshop vede výtvarná umělkyně Markéta Kolářová.

více informací

objednávejte na marie.pankova@spkv.education

Tak tohle neprojde

Post Bellum

pro studenty SŠ

Zážitkový workshop z prostředí tvůrců nelegálního samizdatu z osmdesátých let jsme adaptovali na online formu. Na účastníky čeká akce a dobrodružství, kreativní aktivity i trochu šedé atmosféry osmdesátých let i adrenalin z protistátní činnosti. Účastníci jsou motivováni pracovat s autentickými dobovými texty, čímž rozvíjí svou čtenářskou gramotnost.

více informací

objednávejte na dominika.kopcikova@postbellum.cz

Tanec a fyzika. Fg = G [(m1m2)/r2]

Tanec Praha/Ostružina z. s.

pro studenty 2. stupně ZŠ a SŠ

Autoři inscenace Tanec a fyzika v průběhu pandemie, vypracovali krátké filmy (taháky na představení) o tom, jak vidí fyzikální jevy, které zpracovávají i v představení. Pojďte s námi společně hledat zákony, vzorce a teze, které se ve filmech skrývají a následně si vytvořit vlastní krátké choreografie inspirované tím, co ve filmech najdete.

více informací

objednávejte na martina.filinova@tanecpraha.eu

Volní jako ptáci

UUUL – dětské muuuzeum + ND

pro studenty 2. stupně ZŠ, SŠ, VOŠ a VŠ (pedagogické, humanitní a umělecké směry)

Online interaktivní představení Volní jako ptáci nabízí platformu pro sdílení a prožívání témat dospívání v čase za rouškami a bez dotyku. Online performance je určena zejména dospívajícím a mladým lidem (od 12 let), které zaměstnávají témata osobní identity, vyjádření sebe samých, genderové orientace a společenských rolí. Program je vhodný pro třídní kolektivy v karanténě. Ve spolupráci s Národním divadlem.

více informací

objednávejte na l.hubackova@narodni-divadlo.cz

Není nám to...
FUK.

Program prvního
ročníku festivalu

středa 20. 1. 

Paradox: Kreativní učení
v době covidové

18:00–19:30

online diskuze – živý stream

pro veřejnost 

Umění a kreativita byly a jsou prostředkem, jak lépe pochopit svět kolem nás. Zejména v této době, kdy je třeba se rychle orientovat, adaptovat na nové podmínky, kriticky myslet a hledat nová řešení nečekaných problémů, se opět ukazuje jejich význam. Jakou roli v aktuální situaci může a má mít kreativní učení? Může nám umělecká kreativita pomoct při překonávání bariéry prolínání světa klasické offline a nastupující online výuky v rámci celkové hybridizace vzdělávacího prostředí a procesů, které se v něm odehrávají? A v čem se kreativní učení odlišuje od jiných způsobů učení? Hosté diskuze: Tereza Dobiášová, Eva Jiřička, Marcel Gabriel, Petr Peřinka. (DOX + SPKV)

čtvrtek 21. 1. 

Kroužek nad slovem

16:00–18:00

online workshop

pro děti ve věku 8–13 let

Kroužek pro děti, které baví žonglovat se slovy. V kroužku budeme společně zkoumat hranice jazyka, tvořit neobvyklé texty, hrát si s významy slov a také vizuální podobou slova. Co je to vlastně jazyk? Jak vypadá a jak na nás působí? Co na srdci, to na jazyku? Můžeme báseň vystavit jako obraz? Prozkoumáme jazyk ze všech možných úhlů, abychom objevili nebo překročili hranice jeho použití. Slovo se stává materiálem ke hraní, rozvíjení fantazie a kritického myšlení. Budeme se společně inspirovat výstavami v DOXu, vyprávět si příběhy, hrát jazykové hry, psát a kreslit. (DOX)

zdarma

Volní jako ptáci

16:00–18:00

online performance

pro dospívající od 12 let

Online interaktivní představení Volní jako ptáci nabízí platformu pro sdílení a prožívání témat dospívání v čase za rouškami a bez dotyku. Online performance je určena zejména dospívajícím a mladým lidem (od 12 let), které zaměstnávají témata osobní identity, vyjádření sebe samých, genderové orientace a společenských rolí. Program je vhodný pro třídní kolektivy v karanténě. Ve spolupráci s Národním divadlem. (UUUL + ND)

zdarma

Kreativní myšlení v postfaktické době

17:00–18:30

online workshop

pro učitele, veřejnost

Budeme se ztrácet ve složitě uchopitelné době. Budeme síťovat myšlenky i sebe. Budeme si hrát s pohledy, poznáním i s informacemi rozházenými různě po internetu. Budeme každý u sebe doma a zároveň společně v jednom programu. Půjde o distanční výuku, sebeřízené učení, interdisciplinární a interpersonální projektové vzdělávání a především o kreativní myšlení. Ukážeme si digitální prostředí, jež toto vše umožňuje i možnost, jak myslet kolektivně a zároveň každý sám za sebe. Workshop vede Jan Kršňák. (Orgpad)

zdarma

pátek 22. 1. 

#Datamaze: Kouzelník design

14:00–16:30

online workshop

pro učitele

Vzdělávací program pro pedagogy na vlastní kůži. Design je všude kolem nás – ve světě přírodním i lidském. Je to skvělý pomocník, ale také se z něho lehce může stát prostředek svádění a zavádění. V digitálním prostředí definuje design způsob, jakým interagujeme s virtuálním světem za monitorem. A právě to, jak tento svět vypadá a jak na nás působí, není náhoda, ale skrývá se za tím celá řada rozhodnutí. Design je totiž jako kouzelník – dokáže nás překvapit, něco naučit, ale lehce nás taky může oklamat šikovnou iluzí. Ve workshopu se zaměříme na nemateriální design virtuálního rozhraní a na to, jak na nás působí. (DOX)

zdarma

sobota 23. 1. 

Storybox

14:00–16:00

online workshop

pro rodiče s dětmi od 5 let

Vyprávění příběhů patří k člověku a jeho paměti od nepaměti. Příběhy si vytváříme, pamatujeme, zapisujeme, ilustrujeme, sdílíme. K výstavě Fenomeander, která v DOXu oslavuje 25 let nakladatelství Meander, nabízíme na úvod rodinnou dílnu, která využije metodiku Narrative4 a koncept „radikální empatie“ – sdílení příběhů prostřednictvím vyprávění a jejich převyprávění druhou osobou. Přijďte vyprávět, tvořit, vyprávět. V případě nepříznivé situace beze změny obsahu i online. (DOX)

vstupné 120 Kč, 80 Kč 

#Datamaze: Kouzelník design

16:00–18:00

online workshop

pro veřejnost

Design je všude kolem nás – ve světě přírodním i lidském. Je to skvělý pomocník, ale také se z něho lehce může stát prostředek svádění a zavádění. V digitálním prostředí definuje design způsob, jakým interagujeme s virtuálním světem za monitorem. A právě to, jak tento svět vypadá a jak na nás působí, není náhoda, ale skrývá se za tím celá řada rozhodnutí. Design je totiž jako kouzelník – dokáže nás překvapit, něco naučit, ale lehce nás taky může oklamat šikovnou iluzí. Ve workshopu se zaměříme na nemateriální design virtuálního rozhraní a na to, jak na nás působí. (DOX)

vstupné 120 Kč, 60 Kč

neděle 24. 1. 

Hurá, chyba

16:00–18:00

online workshop

pro účastníky ve věku 14–18 let

Jsou moje schopnosti dány dědičností? Odrazují mě vlastní chyby od dalších pokusů? Nebo mohu překročit svoje hranice? Vzdělávací program využívající metodiku Heroic Imagination Project profesora Philipa Zimbarda hledá odpověď na otázku, jakým způsobem je možné změnit nastavení lidské mysli, které jsme dosud měli z velké části za vrozené. Současná psychologie, která pojem mindset zavádí, sleduje jeho dva druhy, fixní a růstový. Rozdíl mezi oběma je fatální pro naši schopnost učit se. (DOX)

vstupné 60 Kč

pondělí 25. 1. 

Jak zní svět

16:00–17:00

online workshop

pro rodiče s dětmi od 6 let

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak zní svět? Jak můžete s pomocí slov malovat obrazy a propisovat je do své fantazie, spojit je se svými pocity? Existují speciální slova, kterým se říká zvukomalebná a ta to umí. Dokáže to také japonská ilustrátorka a autorka Hiromi Ogata, která vytvořila krásnou knihu Jak zní svět s kocourkem Kosmosem. Online formát Jak zní svět se její knihou inspiroval. Program tvořivě pracuje s jazykem, hraje si se slovy, objevuje a zkoumá jejich možnosti, protože to nám náš jazyk nabízí. Způsob, jak verbálně popsat svět, který nás obklopuje. (UUUL + Sladovna Písek + Vzdělávací centrum Broumov)

zdarma

Lidská práva – chraňme je!

16:00–17:30

online workshop

pro učitele a veřejnost

Workshop, který žáky interaktivní formou seznámí se základy konceptu lidských práv prostřednictvím příběhu pamětnice totalit dvacátého století. Děti se učí rozpoznávat porušování lidských práv na příběhu konkrétního člověka. Diskutují o významu základních lidských práv a svobod a argumentují, proč je pro ně osobně jejich zachovávání důležité. (Post Bellum)

zdarma

Kroužek nad světem

16:00–18:00

online workshop

pro děti ve věku 9–14 let

Kroužek nad problémy světa. Ekologie, emancipace, rovnost, udržitelnost – to jsou podstatná společenská témata, o kterých denně slýcháváme z médií. Co se za těmito pojmy skrývá a co si o nich myslíme? Skrze metody neformálního vzdělávání a různé výtvarné techniky se ponoříme do vlastní tvorby a otevřeme spolu zmíněné problémy v bezpečném prostředí. Problematiku budeme nahlížet i reflektovat v tvorbě současných umělců. A právě prostřednictvím současného umění povedeme děti ke kritickému myšlení, tvořivosti, kolektivní práci, orientaci v současném umění a společenských fenoménech a především k chuti hledat kreativní řešení. (DOX)

zdarma

úterý 26. 1. 

Světy budoucnosti

14:00–16:00

online workshop

pro žáky 2. stupně

Ve Světech budoucnosti se ocitnete v kůži designérů počítačových her na samém začátku procesu. Budete se zabývat vizualizací krajiny na naší planetě. Jak byste si představovali svůj svět, kdybyste ho mohli navrhnout podle sebe? Zjistíte, jak se v concept artu využívá propojování člověka a zvířete s cílem vytvořit mimozemšťana, a vytvoříte si vlastního avatara. Workshop vede výtvarná umělkyně Markéta Kolářová. (SPKV)

zdarma

Dětský think tank

15:30–17:00

online diskuze

pro členy platformy a partnery

Harari řekl, že jsou to právě časy krize, kdy se –skrze rozhodnutí učiněná pro překlenutí momentu krize – formuje budoucnost. Budou děti, které vyrůstají dnes, součástí té velké budoucnosti? Jak se o překot snažíme zvládnout tuhle krizi, zapomínáme často na ty, o nichž vlastně rozhodujeme, na děti. Přitom ale děti po desátém roce života už jsou schopné uchopovat komplexní témata a hledat pro ně řešení. (UUUL + SPKV)

středa 27. 1. 

Moving Words by Etta Ermini

16:00–18:00

online workshop

pro učitele

Učíte jazyky a hledáte další kreativní způsoby, jak zpestřit svoji výuku? Jak přitom rozhýbat studenty, aby si danou látku nejen lépe zapamatovali, ale také více užili? Etta Ermini je skvělá britská choreografka a pedagožka, která svým kurzem „Moving Words“ učí studenty francouzštinu v lekcích naživo i ve formátu online. Kurz je koncipován jako master class pro pedagogy, kteří si budou moci vyzkoušet tento způsob výuky na vlastní kůži, ale také získat cenné nástroje, jimiž mohou obohatit svoji vlastní pedagogickou práci. Kurz proběhne online, v anglickém jazyce. (SE.S.TA)

vstupné 250 Kč

Mimořádný (S)tisk doby

18:30–20:00

online diskuze – živý stream

pro veřejnost

(S)tisk doby je kulatý stůl novinářů a komentátorů, zastupujících různá média, pro diskuzi o aktuálních politických, ekonomických a společenských problémech, které jsou v popředí zájmu v posledním měsíci. Kromě nejaktuálnejších témat se v rámci mimořádného lednového vydání zaměříme na téma kreativního učení, které nám přiblíží Marianna Sršňová, zakladatelka Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, která se věnuje implementaci kreativního učení v České republice. Diskutovat budou také Aneta Zachová (Euractiv.cz), David Klimeš (Aktuálně.cz) a Jaroslav Spurný (Respekt). (DOX)

čtvrtek 28. 1. 

Kinopříběhy – Příběhy podél hranic

17:00–18:00

online seminář

pro učitele, veřejnost

Kinopříběhy vysvětlí prostřednictvím osobních vzpomínek, jak se proměnilo národnostní složení obyvatel pohraničí po poválečném vysídlení osob německé národnosti. Jednalo se o nejdramatičtější zásah do skladby obyvatelstva v celé české historii. Rozsáhlé regiony byly náhle vylidněny a uvolněný prostor se nikdy nepodařilo dosídlit. Vnitřní migrace, návrat krajanů ze zahraničí, vyjmutí smíšených rodin z odsunu, později i nucené přestěhování Romů ze Slovenska – to vše nestačilo. Mnoho obcí zaniklo (odhadem až tři tisíce) a počet obyvatel řady měst v pohraničí dramaticky poklesl. V programu uslyšíte pamětníky, kteří v pohraničí žili, nebo se do pohraničí přistěhovali. (Post Bellum)

zdarma

Paradox: Hlas dětí ve vzdělávání

18:30–20:00

online diskuze – živý stream

pro veřejnost

Obraz školy vnímané jako prostředí pasivní konzumace vědomostí a informací se pod vlivem společenských a technologických změn proměňuje. Jakou roli sehrávají děti ve vzdělávání teď a jakou mají sehrávat v budoucnosti? Co mohou a co by měly být schopné ovlivnit? Jakými prostředky dokážeme stimulovat aktivní přístup dětí a mladých lidí? Jak přitahovat zájem dětí k samotnému procesu učení a podporovat tak jejich zvídavost? Jak můžeme nasloucháním jejich hlasu ovlivnit jejich pohled na budoucnost, globální témata, aktivní občanství, změny klimatu? A jakou roli v tom sehrávají přístupy definované jako kreativní učení? Hosté diskuze: Zuzana Demlová, Katarína Kalivodová, Jaroslav Anděl a Petr Franc. (DOX + SPKV)

Kroužek nad slovem

16:00–18:00

online workshop

pro děti ve věku 8–13 let

Kroužek pro děti, které baví žonglovat se slovy. V kroužku budeme společně zkoumat hranice jazyka, tvořit neobvyklé texty, hrát si s významy slov a také vizuální podobou slova. Co je to vlastně jazyk? Jak vypadá a jak na nás působí? Co na srdci, to na jazyku? Můžeme báseň vystavit jako obraz? Prozkoumáme jazyk ze všech možných úhlů, abychom objevili nebo překročili hranice jeho použití. Slovo se stává materiálem ke hraní, rozvíjení fantazie a kritického myšlení. Budeme se společně inspirovat výstavami v DOXu, vyprávět si příběhy, hrát jazykové hry, psát a kreslit. (DOX)

zdarma

pátek 29. 1. 

Proč zjišťovat potřeby dětí: design thinking pro učitele

16:00–17:45

online workshop

pro učitele, vedení škol, zřizovatele, odbornou veřejnost

Cílem vzdělávacích strategií 21. století je modernizace vzdělávacích systémů. Často se však stává, že nám děti a mladí lidé z cesty k vizi vypadnou. Mluvíme o nich, ale neslyšíme je. Máme tendenci děti chránit, ale vnímáme je jako objekt ochrany, nezapojujeme je jako aktivní hráče v jejich životě. Jedním z cílů Eduzměny, která v centru vzdělávání vidí děti a mladé lidi, je tento stereotyp myšlení odblokovat. Ve workshopu nabízíme praktický náhled do metodiky mapování potřeb dětí, tak jak se realizoval na kutnohorských školách, a návaznou diskuzi k využití výstupů mapování, širšího kontextu teorie změny a participace dětí. (Eduzměna + SPKV)

zdarma

sobota 30. 1. 

Stav se

14:00–16:00

online workshop

pro rodiče s dětmi od 5 let

Domy a jejich příběhy jsou součástí našich životů a my se k tomu můžeme postavit (sednout, lehnout) různým způsobem – my určujeme smysl a velikost staveb. Stejným způsobem budují stavby i nás. Proč je důležitá rozmanitost (nejen) v architektuře a jakou roli hrají osobnosti tvůrců? To a sami sebe budeme zkoumat v prostorech vytvořených třemi výraznými architekty. Strohost a čistota „bílé kostky“ DOXu od Ivana Kroupy, naprosto odlišný přístup Martina Rajniše, autora vzducholodi Gulliver, a prostor multifunkční budovy DOX+ architekta Petra Hájka. (DOX)

vstupné 120 Kč, 80 Kč

neděle 31. 1.

Hurá, chyba

16:00–18:00

online workshop

pro veřejnost

Jsou moje schopnosti dány dědičností? Odrazují mě vlastní chyby od dalších pokusů? Nebo mohu překročit svoje hranice? Vzdělávací program využívající metodiku Heroic Imagination Project profesora Philipa Zimbarda hledá odpověď na otázku, jakým způsobem je možné změnit nastavení lidské mysli, které jsme dosud měli z velké části za vrozené. Současná psychologie, která pojem mindset zavádí, sleduje jeho dva druhy, fixní a růstový. Rozdíl mezi oběma je fatální pro naši schopnost učit se. (DOX)

vstupné 120 Kč, 60 Kč

pondělí 1. 2.

Jak pozvat film do školních lavic? A co spojuje kata a světýlko?

15:00–16:30

online filmový seminář

pro učitele, veřejnost

CinEd podněcuje děti k přemýšlení o možnostech, jak tvořit – film, text, hudbu či projekt. Vede je k debatám o prožitcích i ke schopnosti obhajovat své postoje. CinEd usiluje o integraci filmové výchovy do běžných školních kurikulí, podporuje umělecké filmy a jejich přiblížení mladým divákům s využitím osvědčené a mezinárodně ceněné metodiky Cinemathéque française. Školy mohou čerpat legálně dostupné filmy i pestré metodické materiály. Seminář filmové výchovy povede Ivana Lipovská. (CinEd)

zdarma

Kreativní občanství? Sametové posvícení ve školách

18:00–19:30

online seminář

pro učitele

K čemu je dobré zapojovat do výuky kreativitu a satiru? Jak vzbudit ve studentech zájem o společenské problémy? Jak propojovat předměty i lidi ve společném úsilí? Sametové posvícení je satirický karneval s devítiletou tradicí, který pojednává aktuální témata s nadsázkou v podobě výtvarně a performativně pojatého průvodu. Na přípravách spolupracují studenti, umělci a lidé z neziskovek. Josef Koblic a Romana Bartůňková promluví o způsobech zapojování studentů a přínosech výtvarného a kreativního přístupu k ožehavým tématům. (Iniciativa FórUM)

zdarma

Během příběhu

20:00–22:00

online workshop

pro veřejnost

Vyprávění příběhů patří k člověku a jeho paměti od nepaměti. Příběhy si vytváříme, pamatujeme, zapisujeme, ilustrujeme, sdílíme. Zažijte příběh tak, jak s ním pracuje mezinárodní projekt Narrative4 a koncept „radikální empatie“ – sdílení příběhů prostřednictvím vyprávění má mnoho užitečných efektů, které výrazně přesahují oblast literatury. Tentokrát se budeme inspirovat aktuální výstavou Vanitas – připravte si krátký příběh na téma „čas“, který budeme sdílet prostřednictvím vyprávění. K dispozici bude i obrazový materiál z výstavy, k inspiraci i další tvorbě. (DOX)

vstupné 120 Kč, 60 Kč

úterý 2. 2.

Dětská hudební platforma

16:00–17:30

online diskuze

pro děti, učitele, veřejnost

Dětská tvůrčí platforma je dlouhodobý kreativní cloudový projekt, který Institut moderní hudby tvoří v interakci s dětmi coby motivační nástroj k rozvoji kreativity. Koncept zahrnuje reakci dětí na neaktuální formát hudební výchovy na základních i uměleckých školách. Interaktivní online diskuze je určena všem, které zajímá současná zvuková a hudební tvorba pro děti a chtějí přispět svými postřehy ke vzniku této platformy. Diskuze proběhne pod vedením Jaroslava Raušera, předsedy Institutu moderní hudby, který pořádá kurzy tvorby elektronické hudby a jiné hudební workshopy. (Institut moderní hudby)

zdarma

středa 3. 2.

uMĚNÍM měníme učení

14:00–17:00

kulatý stůl

pro členy platformy a partnery

Jak umění mění učení? Proč je kreativní vzdělávání a umění ve vzdělávání zásadní součástí současných efektivních vzdělávacích strategií a přístupů? Jakým způsobem může umění a kreativní učení podporovat školy a reagovat na potřeby všech žáků? Kam se můžou kulturní organizace ve svých aktivitách kvalitativně posouvat a jaká kritéria musí splňovat kvalitní vzdělávací programy kulturních organizací? Jaká by měla být kritéria kvality programů kreativního vzdělávání? (uMĚNÍM)

Já to nechápu! Co je to experimentální film?

18:00–19:30

online filmový workshop

pro děti ve věku 13–18 let

Přirozenou vlastností lidského organismu je, že čemu nerozumí, to odmítá. Věděli jste, že některé filmy se obejdou bez příběhu, dokonce bez postav a hrdinů? Existují filmy, které mají velice blízko k výtvarnému umění, poezii, hudbě. Pokud těmto experimentům porozumíte, můžete v nich najít zalíbení, mohou vás nadchnout. Čím jsme si ale jistí, určitě vás přestanou nudit a otravovat. Pokusíme se pro vás připravit interaktivní dílnu, ve které se seznámíte s několika krátkými experimentálními filmy a technikami. Další krok bude na vás… proč byste si sami takový experiment nezkusili vytvořit? (CinEd + Free Cinema)

zdarma

čtvrtek 4. 2.

Hurá, chyba

14:00–16:30

online workshop

pro učitele

Vzdělávací program pro pedagogy na vlastní kůži. Jsou moje schopnosti dány dědičností? Odrazují mě vlastní chyby od dalších pokusů? Nebo mohu překročit svoje hranice? Vzdělávací program využívající metodiku Heroic Imagination Project profesora Philipa Zimbarda hledá odpověď na otázku, jakým způsobem je možné změnit nastavení lidské mysli, které jsme dosud měli z velké části za vrozené. Současná psychologie, která pojem mindset zavádí, sleduje jeho dva druhy, fixní a růstový. Rozdíl mezi oběma je fatální pro naši schopnost učit se. (DOX)

zdarma

Vzdělávání pro budoucnost

16:00–18:00

online diskuze – živý stream

pro odbornou veřejnost, učitele

Tato prezentace a diskuze představí koncepty, na nichž je založen projekt Vzdělávání pro budoucnost: kreativní učení, participativní přístupy a kompetence pro udržitelnost. Pomocí vizuálních/digitálních záznamů čtyř třídních projektů budou týmy učitelů a umělců projektu ilustrovat participativní přístupy a rozvoj kompetencí prostřednictvím kreativních procesů. (SPKV + CZP UK)

pátek 5. 2.

Filmová a televizní tvorba ve výuce dějepisu

14:00–15:30

online seminář – živý stream

pro učitele

Lektoři oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů představí metody a materiály vycházející z využití audiovizuální tvorby ve výuce dějepisu a v dalších humanitních předmětech. Webinář se zaměří především na pomůcky, jež vznikly ve spolupráci s ČT edu (Toto100letí ve škole a České století v hodině) a jež zapojují televizní tvorbu a publicistiku do lekcí týkajících se různých témat z dějin 20. století (50. léta, normalizace, každodenní život v období socialismu, paměť atp.). Lektoři se dotknou i obecněji problematiky využití filmů ve výuce a nabídnou několik tipů a podnětů. Webinář bude vysílán přes platformu Youtube a účastníci se budou moci zapojit do diskuze prostřednictvím chatu. (ÚSTR + ČT edu)

Škola tančí

15:00–16:30

online diskuze

pro učitele, veřejnost

Může pohyb pomoci při učení vyjmenovaných slov nebo násobilky? Může učitel sám zařadit do své výuky více pohybu a rozvíjet přitom nejen školní látku, ale také kreativitu dětí? Lektoři představí projekt Škola tančí a společně s pedagogy zúčastněných škol ukážou praktické příklady, jak spolupráce ve školách probíhá, jak může učitel vtáhnout děti do tématu hrou a pohybem. Společně budou diskutovat o tom, co projekt přináší nejen dětem, ale i učiteli, škole a jak se mohou proměnit sociální vazby v kolektivu. Hosté diskuze: Eva Papánková (Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA), Petra Vykydalová Kupková (ZŠ Na Radosti, Žďár n/S), Lenka Marková (ZŠ Meruzalka-Montessori, Polná), Zuzana Chlumecká (Laboratorní škola Labyrinth, Brno), Iva Broklová (ZŠ Srdcovka, Třebosice), lektorky: Zdenka Brungot Svíteková, Marta Vodenková a Jana Bitterová. Diskuzi moderuje Zuzana Demlová. (SE.S.TA)

Kreativní myšlení v postfaktické době

17:00–18:30

online workshop

pro učitele, veřejnost

Kreativita, život, radost, motivace, individualita, čas, samostatnost, smysluplnost a RVP. Jak to skloubit? Hledání, zklamání, únava, chaos, nemám na to, jdu pípat na kasu do Billy, OrgPad, přihořívá, hoří! A dál? Páni, najednou jsem tě poznala! Najednou jsem se poznala… Jo takhle se to dá ještě použít, a takhle, a takhle! Nápad, nápad, nápad! No jó, už jdu spát…
Toto je nejstručnější popis mého hledání způsobu, jak smysluplně učit. Provedu vás tímto hledáním, ale hlavně se vyzkoušíme trochu „vyexplodovat“ – můj výraz pro uspokojivý pocit při vypouštění nápadů z hlavy. A možná vás překvapí, kolik toho v té hlavě máte! Workshop vede Barbora Jeřábková. (Orgpad)

sobota 6. 2.

#Datamaze: AI & syntetické obrazy

16:00–18:00

online workshop

pro veřejnost

Vývoj umělé inteligence postupuje rychle vpřed – máme k dispozici tzv. neuronové sítě schopné generovat fotorealistické lidské tváře, zvířata, objekty či přírodní scenerie (GANs – Generative Adversarial Networks). Tyto sítě zpřístupnily široké veřejnosti možnost manipulace obrazu a zvuku, čímž zpochybnily dosud funkční metody ověřování pravdivosti audiovizuálních informací. Jak bude fungovat naše společnost, když nebude možné rozlišit realitu od fikce? Nejen populární deepfakes, ale i další formy synteticky vznikajícího mediálního obsahu vyvolávají sporné názory na budoucí využití této technologie v médiích a podněcují výzkum nových přístupů k ověření jejich původu/pravosti. Workshop je zaměřen na posilování kritického myšlení o nejnovějších technologiích s ukázkou a seznámením se s možnostmi, které tyto nástroje nabízejí. (DOX)

vstupné 120 Kč, 60 Kč

Kontaktujte nás


Chcete o uplynulém či plánovaném ročníku vědět víc?
Napište nám na fuk@dox.cz

Organizace festivalu

Michal Kučerák, Centrum DOX
michal@dox.cz
+420 776 740 672

Organizace festivalu

Marie Pánková, SPKV
marie.pankova@spkv.education
+420 605 925 593

Vzdělávací programy

Jiří Raiterman, Centrum DOX
jiri@dox.cz
+420 602 778 949

Média

Hana Janišová, Centrum DOX
hana.janisova@dox.cz
+420 739 573 568

Média

Marie Pánková, SPKV
marie.pankova@spkv.education
+420 605 925 593

Organizátoři prvního ročníku festivalu 

Partnerské organizace prvního ročníku festivalu

První ročník festivalu FUK podpořili:

Festival je spolufinancován Technologickou agenturou České republiky, program ETA, číslo projektu TL02000081, „Vzdělávání pro budoucnost“.