Vzdělávání bez limitů, program se začátkem a koncem
Kdy? Ve středu 3. prosince od 13.00 do 16.30 hodin
Pro koho? Pro učitele*ky, VŠ studenty*ky a odbornou veřejnost
Kolik stojí? 100 Kč | rezervace místa je potřeba
Kde? V prostoru B1 (v Učebně výstavy Úhel pohledu 3: Rovnováha)
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě
Program pro učitele*ky nabízí dva typy zkušenosti. Na vlastní kůži si vyzkoušet nový vzdělávací program, který vznikl prostřednictvím participace se studenty SŠ a VŠ. A po programu aplikovat potenciál filozofie v praktickém semináři „dotazování". Základní ideou celého odpoledne je podívat z různých stran na napětí mezi technickým a přírodním, technologickým a biologickým. A v tu samou chvíli se učit i odpočívat. Právě proto je program součástí výstavy Úhel pohledu 3: Rovnováha.
Filozofie, tvorba, spolupráce, současné umění a umění klást otázky.
PROGRAM
13.00-14.45 Hledání rovnováhy
Vzdělávací program k výstavě Úhel pohledu 3: Rovnováha vznikl prostřednictvím participace mladých lidí. Skupinu tvořili studenti*ky různých oborů SŠ i VŠ a výstava Úhel pohledu 3: Rovnováha jim byla nabídnuta jako materiál i prostředí pro tvorbu programu pro vrstevníky. Jako ústřední téma a současně základní pracovní formu si vybrali „spolupráci". Právě spolupráce pro mladé autory byla tím nejvíc inspirujícím ze současného umění a východiskem pro hledání vlastní rovnováhy.
15.00-16.30 Umění dotazování / filozofický workshop
Navazující setkání po vzdělávacím programu Hledání rovnováhy je příležitostí ke společnému zastavení, zpřítomnění a sdílení zkušenosti, která se během výstavy odehrála. Skupina se zde potkává, aby promýšlela to, co prožila, aby myšlenky, dojmy i otázky mohly dozrát v rozhovoru. Účastníci tvoří zkoumající společenství, které se učí být v otázce: naslouchat, pojmenovávat, klást si otázky a rozlišovat, co se vlastně ukazuje. Nejde o výměnu názorů ani o hledání správných odpovědí, ale o rozvíjení myšlení jako živého, společného dění. Díky poctivé reflexi a ohledanému tématu mohou pedagogové později využít získanou zkušenost jako inspiraci pro vlastní práci se žáky a studenty při společném zkoumání obdobných otázek ve výuce. Filozofie zde stojí jako most mezi uměním a člověkem, pomáhá tomu, co bylo prožito, dát tvar a řeč, prohloubit porozumění i citlivost vůči tomu, co se v nás výstavou pohnulo.
Workshop povede Jiří Bartoník, vystudovaný filozof, pedagog a spoluzakladatel platformy Pink Box.
Platforma Pink Box vydává filozofické knihy (nejen) pro děti a pořádá programy, které prostřednictvím filozofie rozvíjejí myšlení a dovednosti dospělých i dětí. Od roku 2021 se zaměřuje především na rozvoj učitelů a škol. Obohacuje výuku oborových předmětů o filozofický dialog a přístup, které přirozeně propojuje s metodami, jež učitelé již používají. Přístup Pink Boxu vychází z padesátileté praxe programu Philosophy for Children a z principů metakognitivního učení. Cílem je rozvíjet klíčové kompetence, samostatné myšlení a schopnost spolupráce dětí i pedagogů v souladu s aktuálními proměnami vzdělávání.

Partnerem vzdělávání Centra DOX je nadační fond Abakus





















