chráněný penězi, konejšený penězi, otupený penězi,
kdy sám dav jsou peníze, dech jsou peníze,
nikde sebenepatrnější věc, která by nebyla penězi, penězi, penězi,
peníze jsou
všude a stále jich není dost, a potom žádné peníze
nebo málo peněz nebo míň
peněz a víc peněz, avšak peníze,
vždycky peníze, a jestli máte peníze, nebo
nemáte peníze,
jsou to peníze, co se počítá, a peníze dělají zase peníze,
ale čím to, že peníze dělají peníze?
– Henry Miller, Obratník Kozoroha (1939)
Multimediální výstavní projekt DUŠE PENĚZ se soustředí na peníze jako na fenomén, jehož jsme všichni – dobrovolně či nedobrovolně – součástí. Prostřednictvím děl a projektů řady zahraničních i českých umělců se pokouší zkoumat způsob a některé důsledky toho, jak je dnešní svět důsledně kolonizován prostřednictvím současného ekonomického modelu.
Projekt se zabývá rozsahem, rozmanitostí a absurditou současné situace, kdy komodifikace úspěšně ovládla společenský život a každý počin (včetně počinu uměleckého) se stává komoditou. Mechanismus současného ekonomického modelu zároveň vytváří kategorie „vítězů“ a „poražených“ v závislosti na tom, kterou část ekonomického spektra lidé zaujímají, a především na tom, jak „dobří“, „špatní“, „úspěšní“ či „selhávající“ spotřebitelé jsou. Dokonce i umění se stalo speciálním druhem spotřebního zboží, jehož vlastnictví demonstruje vyšší společenské postavení jeho majitele. Slovy Theodora Adorna je dnes umělecké dílo absolutní komoditou, fetišem, který je vyčíslen penězi, protože jde o jedinečný originál.