Evidence zájmových osob.StB

12. 11. 2009 – 10. 5. 2010

Otevřeni jsme všemu,
v tuto dobu i vám

pondělí:
Zavřeno
úterý:
Zavřeno
středa:
12.00 – 18.00
čtvrtek:
12.00 – 18.00
pátek:
12.00 – 18.00
sobota:
12.00 – 18.00
neděle:
12.00 – 18.00

Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě

Jádrem podzimní sezóny v Centru současného umění DOX jsou tři expozice
k 20. výročí pádu komunistického režimu. Tři různé instalace evokují různé aspekty naší nedávné historie. První z nich – nazvaná „Zítřek začíná včera“ – je k vidění do 23. listopadu. Monumentální instalace Evidence zájmových osob.StB bude v centru DOX k vidění od 12. listopadu do konce února příštího roku.

„Koncepce našich tří výstav vychází z předpokladu, že hlavní příčinou současné politické a morální krize naší společnosti je mentalita zděděná
z komunistické minulosti, která poznamenala současnou vládnoucí generaci,“
říká Jaroslav Anděl, umělecký ředitel centra DOX.

Monumentální instalace Evidence zájmových osob.StB představuje kontroverzní téma přístupu dnešní společnosti k archivům komunistické Státní bezpečnosti. Instalace vychází z počítačových databází StB o evidenci zájmových osob, která obsahuje statisíce jmen. Zveřejněné záznamy u velké části neříkají nic o tom, na jaké straně daná osoba stála - zda se jednalo o člověka, kterého považoval režim za svého nepřítele, nebo zda šlo o spolupracovníka StB. Nejedná se tedy o výlučný seznam spolupracovníků StB. V seznamech jsou uvedeni lidé, o které měla - ať už z jakýchkoliv důvodů - StB zájem. Instalace je komentářem k nesmírné obludnosti administrativního systému, který umožnil centrální evidenci a sledování téměř deseti procent populace. 

Dalším projektem je připomínka dob normalizace, která představí katalogy
a plakáty uměleckých výstav tehdejší doby. Komorní výstava Společnou cestou I. - katalogy svazových výstav a úkolových akcí 70. a 80. let – probíhá do 31. 12. 2009, a Společnou cestou II. - dokumentace výstav a úkolových akcí (fotografie a reprodukovaná díla z akcí) – se uskuteční ve dnech 6.1. – 28.2.2010. Výstavy připravil Archiv výtvarného umění ve spolupráci s centrem DOX, kde nyní Archiv působí.

Evidence zájmových osob (EZO)
Elektronická databáze StB

EZO vytvářela v druhé polovině osmdesátých let Státní bezpečnost jako páteř svého budoucího elektronického informačního systému. Záznamy vkládané do této databáze pocházejí zejména z papírové ústřední operativní evidence předlistopadové tajné policie, kde bylo v polovině osmdesátých let uloženo okolo 800 000 karet. Projekt EZO vypracovali v prosinci 1986 zástupci různých složek tajné policie.

Podle původního harmonogramu měla být databáze EZO zkušebně spuštěna v lednu 1990. EZO mělo sloužit jako vyhledávací informační systém
k osobám, o které se StB z různých důvodů zajímala a které různým způsobem sledovala nebo jich ke sledování využívala. Databáze k nim obsahuje řadu informací, mezi nejdůležitější patří odkazy na registrační či archivní čísla spisů, záznamy o zájmu vybraných složek tajné policie či o udělených prověrkách (především styk se státním tajemstvím).

Podle slovenského Ústavu paměti národa obsahuje EZO záznamy k více než 777 tisícům osobám. V současnosti je tato evidence používána pro vyhledávání spisů Archivem bezpečnostních složek, který ji převzal jako archivní pomůcku od ministerstva vnitra. V tomto kontextu je možné EZO vnímat jako unikátní klíč k archivním dokumentům někdejší komunistické tajné policie.

V roce 2009 byly základní údaje z EZO publikovány na internetovém portálu www.svazky.cz a vzbudily mimořádný zájem veřejnosti.

Oběti komunistického režimu

Statistická čísla na jedné straně sice vypovídají jen velmi málo o konkrétních lidských osudech, na straně druhé dokládají represivní podstatu komunistického režimu v Československu. Na počátku padesátých let bylo ve státě s 12,6 milionu obyvatel okolo 420 táborů a vězení. Z politických důvodů bylo v letech 1948–1960 popraveno celkem 244 osob (mezi nimiž bylo také několik bývalých vysokých funkcionářů komunistické strany). V letech 1949–1961 prošlo trestaneckými pracovními tábory při uranových dolech přibližně 70 000 vězňů a administrativním rozhodnutím bylo v letech 1948–1953 zařazeno do táborů nucených prací okolo 21 440 osob. Ve vězeňských zařízeních zemřelo v letech 1948–1989 okolo 4 200 vězňů a na hranicích nalezlo v letech 1948–1989 smrt nejméně 282 lidí, kteří se v tomto období pokusili dostat do svobodného světa. Jen v roce 1948 bylo do vazby vzato okolo 3 000 osob a okolo 7 000 lidí bylo obviněno z „protistátních trestných činů“.

Po roce 1968 bylo z politických důvodů zbaveno různých funkcí v politických a společenských organizacích okolo 700 000 osob. Existenčně nebo sociálně (propuštěno ze zaměstnání či přeřazeno na méně kvalifikovanou práci) bylo postiženo okolo 300 000 – 350 000 osob. V roce 1990 bylo plošně soudně rehabilitováno okolo 260 000 osob, mezi nimiž byly desetitisíce osob, které opustily Československo z politických důvodů. Za nastolení a uskutečnění tohoto represivního systému je odpovědná především komunistická strana, jejímiž řadami prošlo více než šest milionů členů. Počet jejích členů a kandidátů se ovšem v různých etapách proměňoval. Nejvyššího počtu dosáhl na konci čtyřicátých let, kdy se členská základna pohybovala okolo dvou milionů osob. Na konci roku 1966 dosáhl přibližného počtu 1 689 000 členů a kandidátů, aby po razantních čistkách v souvislosti se srpnovou okupací poklesl na konci roku 1970 na 1 194 000 osob. Do komunistické strany ovšem v dalších necelých dvaceti letech vstoupily další statisíce lidí, jak dokládá číslo z počátku roku 1989 (1 721 000 osob).

Pokračujte v objevování

Pan Pros

Experimentální činohra Pan Pros s podtitulem Slova, která mi nepatří dnes už kultovního režiséra Jana Nebeského. Fantastický dramatik Samuel Beckett a oceňovaní herci David Prachař a Lucie Trmíková.


Úhel pohledu

Úhel pohledu je prostorem znejistění, ale i nové zkušenosti; prostorem, který ukazuje potenciál chybování, stereotypů, strachu a změny nastavení mysli.


Abeceda války: Pocta umělcům bojujícím na Ukrajině

Před rokem začala invaze na Ukrajinu a řada umělců a umělkyň je na frontě, místo toho, aby tvořili v ateliérech a u svých psacích stolů. Doprovodný program k výstavě Bolest těch druhých věnovaný čtení z překladů současné ukrajinské literatury.


Do vesnice Tmání

Věděli jste, že člověk trpící depresemi může navenek vypadat, že je naprosto v pořádku a vůbec nic ho netrápí? Projekce interaktivního filmu Tmání s workshopem a moderovanou diskuzí s terapeutem pro mladistvé 13+ a jejich rodinu.


Kam s ním?

Otázka v názvu záměrně cituje známý fejeton Jana Nerudy a výstava s dílnou na otázku odpovídají. Jedinečné Svatopěstitelské Družstvo postavilo v DOXu unikátní instalaci, ve které najdete několik svatyní, podivných zákoutí, ale i chrám... (Z) čeho, čemu, proč?


Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 




Bez sentimentu

Pro někoho „legenda“, „démon“ a svéráz české výtvarné scény vybočující ze všech mantinelů, pro většinu lidí malíř jen málo známý. Výstava Tomáše Měšťánka, dobrovolného outsidera české výtvarné scény, malíře, který tvořil ​​bez zábran, bez servítek, bez sentimentu.


Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 



Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 




Commander

Nové pohybové představení a umělecký film s dětskými herci souboru Farma v jeskyni, který zkoumá online radikalizaci dětí a dospívajících. Umělecké dílo pracuje s dialogy převzatými ze skutečných chatů extremistické on-line skupiny, kterou pod profilem Commander vedl třináctiletý chlapec. 



Je tohle konec?
Ne, to je začátek.