Kultura a konflikt: Izolyatsia v exilu

11. 6. – 20. 7. 2015

Otevřeni jsme všemu,
v tuto dobu i vám

pondělí:
Zavřeno
úterý:
11.00 – 19.00
středa:
11.00 – 19.00
čtvrtek:
11.00 – 19.00
pátek:
11.00 – 19.00
sobota:
11.00 – 19.00
neděle:
11.00 – 19.00

Vstupenku na všechny probíhající výstavy si můžete zakoupit i online.

Centrum současného umění  DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě

Dne 9. června 2014 obsadili zástupci samozvané Doněcké lidové republiky („DLR“) kulturní nadaci IZOLYATSIA. Nadace byla nucena evakuovat svůj tým a přesunout své působení do Kyjeva. Kanceláře, galerie a umělecké prostory nadace v Doněcku byly v průběhu následujících měsíců vyrabovány a zdemolovány. Budovy nadace jsou využívány jako skladiště zbraní, vojenský výcvikový tábor a věznice, kde probíhají výslechy a mučení. Podle výpovědi civilistů, kteří zde byli drženi a později propuštěni, bylo na místě bez procesu popraveno nejméně pět osob.

Cílem výstavy Kultura a konflikt: Izolyatsia v exilu je sdělit veřejnosti příběh této nezávislé kulturní nadace zmítané konfliktem na východní Ukrajině. Exilová nadace Izolyatsia v mnoha ohledech zastupuje nevyslyšené hlasy Doněcku – hlasy tisíců mladých odborníků, kteří demonstrovali za sjednocení Ukrajiny a nyní z města uprchli.

Výstava představí videorozhovory ruských reportérů s mladými lidmi z Doněcku, s civilisty, kteří byli drženi představiteli „DLR“ v sídle nadace, ale i rozhovory s  velitelem vojenského tábora a dalšími příslušníky milice.

Součástí výstavy je také nejnovější dílo doněckého umělce Serhije Zacharova. Uprostřed konfliktu v Doněcku vytvořil Zacharov sérii karikatur hlavních představitelů Doněcké lidové republiky. Navzdory nařízenému zákazu vycházení svá díla na protest rozmístil po městě. Do měsíce Zacharova zadržela hlídka „DLR“. Umělec strávil měsíc ve vězení „DLR“, kde byl surově bit a mučen. Serhij Zacharov se v den zahájení výstavy zúčastní panelové diskuse.

Doprovodný program

10. 6. 2015 | 18h – představí Serhij Zacharov v Centru DOX performance s názvem The House of Cards a následně se spolu s dalšími hosty zúčastní  panelové diskuse.

Domeček z karet představuje dvanáct Zacharovových původních kreseb vysoce postavených činitelů „DLR“ a jiných osobností konfliktu jako karikatury na hracích kartách v nadživotní velikosti. Konstrukce je vratká a nestabilní jako samotná „DLR“. Domek z karet je zničen během performance, kdy je zpod stavby vytažena základní karta, na níž je zobrazen Putin jako žolík.

10. 6. | 18.30 – 20h – Panelová diskuze

Jaká je úloha umělců a kulturní tvorby v dobách konfliktu? Jaké jsou historické precedenty a kde je ve válečné zóně hranice mezi kulturní tvorbou a propagandou?

Hosté:

Ania Medvěděva  –  Nadace IZOLYATSIA
Serhij Zacharov  –  umělec, Doněck, Ukrajina
Jemima Montagu – Kultura + Konflikt
Jefim Fištejn – komentátor, Rádio Svobodná Evropa
Moderátor:  Adriana Dergam – novinářka

Diskuze bude probíhat v angličtině a bude tlumočena do českého jazyka.
Diskuze probíhá ve spolupráci s organizací Člověk v tísni.

Pokračujte v objevování

Áta Holíková: Tvarový sborník lineární inspirace

Výstava autorské knihy Áty Holíkové Tvarový sborník lineární inspirace je důmyslnou variantou výzkumné formy sběru dat. Dílo je vystaveno v Archivu výtvarného umění.


Jiří Hůla: Osm křížků

Výstava tvorby související s výjimečnou technikou tzv. kresbou skalpelem Jiřího Hůly na počest jeho nedožitých osmdesátin. Vystaveno v Archivu výtvarného umění.


Úhel pohledu: Identita

Pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který propojuje formát výstavy a učebny, se soustředí na téma lidské identity. Kdo jsem? Kým jsem? Do středu zájmu se dostává podoba člověka; jeho tělo, oděv, chování. Identita člověka a různé úhly pohledu na ni.


Adam Štech: houellebecq!

Výstava houellebecq! Adama Štecha není poctou francouzskému spisovateli Michelu Houellebecquovi ani ilustrací jeho děl. Také se nepokouší cokoli z jeho textů interpretovat a objasňovat. Štech zkoumá především sám sebe, jakkoli zprostředkovaně.


Pavel Forman: TransForman

Výstava představí tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana. Samotný název výstavy lze chápat jako slovní hříčku, která odkazuje k autorovu jménu a současně k jeho oblíbeným formám a přístupům, které jsou v jistém smyslu „trans“, tzn. metamorfující, přechodné nebo mutující.


KAFKAesque

Výstava KAFKAesque se zaměřuje na reflexi Kafkova díla a poetiky v současném výtvarném umění. Nenabízí historický pohled na jeho tvorbu, ale pohled, který odráží naši současnou situaci se všemi jejími složitostmi a nejasnostmi.


Je tohle konec?
Ne, to je začátek.