Kultura a konflikt: Izolyatsia v exilu

11. 6. – 20. 7. 2015

Otevřeni jsme všemu,
v tuto dobu i vám

pondělí:
Zavřeno
úterý:
Zavřeno
středa:
12.00 – 18.00
čtvrtek:
12.00 – 18.00
pátek:
12.00 – 18.00
sobota:
12.00 – 18.00
neděle:
12.00 – 18.00

Vstupenku na všechny probíhající výstavy si můžete zakoupit i online.

Centrum současného umění  DOX
Poupětova 1, Praha 7
Ukázat na mapě

Dne 9. června 2014 obsadili zástupci samozvané Doněcké lidové republiky („DLR“) kulturní nadaci IZOLYATSIA. Nadace byla nucena evakuovat svůj tým a přesunout své působení do Kyjeva. Kanceláře, galerie a umělecké prostory nadace v Doněcku byly v průběhu následujících měsíců vyrabovány a zdemolovány. Budovy nadace jsou využívány jako skladiště zbraní, vojenský výcvikový tábor a věznice, kde probíhají výslechy a mučení. Podle výpovědi civilistů, kteří zde byli drženi a později propuštěni, bylo na místě bez procesu popraveno nejméně pět osob.

Cílem výstavy Kultura a konflikt: Izolyatsia v exilu je sdělit veřejnosti příběh této nezávislé kulturní nadace zmítané konfliktem na východní Ukrajině. Exilová nadace Izolyatsia v mnoha ohledech zastupuje nevyslyšené hlasy Doněcku – hlasy tisíců mladých odborníků, kteří demonstrovali za sjednocení Ukrajiny a nyní z města uprchli.

Výstava představí videorozhovory ruských reportérů s mladými lidmi z Doněcku, s civilisty, kteří byli drženi představiteli „DLR“ v sídle nadace, ale i rozhovory s  velitelem vojenského tábora a dalšími příslušníky milice.

Součástí výstavy je také nejnovější dílo doněckého umělce Serhije Zacharova. Uprostřed konfliktu v Doněcku vytvořil Zacharov sérii karikatur hlavních představitelů Doněcké lidové republiky. Navzdory nařízenému zákazu vycházení svá díla na protest rozmístil po městě. Do měsíce Zacharova zadržela hlídka „DLR“. Umělec strávil měsíc ve vězení „DLR“, kde byl surově bit a mučen. Serhij Zacharov se v den zahájení výstavy zúčastní panelové diskuse.

Doprovodný program

10. 6. 2015 | 18h – představí Serhij Zacharov v Centru DOX performance s názvem The House of Cards a následně se spolu s dalšími hosty zúčastní  panelové diskuse.

Domeček z karet představuje dvanáct Zacharovových původních kreseb vysoce postavených činitelů „DLR“ a jiných osobností konfliktu jako karikatury na hracích kartách v nadživotní velikosti. Konstrukce je vratká a nestabilní jako samotná „DLR“. Domek z karet je zničen během performance, kdy je zpod stavby vytažena základní karta, na níž je zobrazen Putin jako žolík.

10. 6. | 18.30 – 20h – Panelová diskuze

Jaká je úloha umělců a kulturní tvorby v dobách konfliktu? Jaké jsou historické precedenty a kde je ve válečné zóně hranice mezi kulturní tvorbou a propagandou?

Hosté:

Ania Medvěděva  –  Nadace IZOLYATSIA
Serhij Zacharov  –  umělec, Doněck, Ukrajina
Jemima Montagu – Kultura + Konflikt
Jefim Fištejn – komentátor, Rádio Svobodná Evropa
Moderátor:  Adriana Dergam – novinářka

Diskuze bude probíhat v angličtině a bude tlumočena do českého jazyka.
Diskuze probíhá ve spolupráci s organizací Člověk v tísni.

Pokračujte v objevování

Rituál prokletých srdcí

Monografická výstava malíře Jana Vytisky představující průřez autorovým dílem za poslední tři roky. Expozice představuje téměř čtyři desítky velkoformátových obrazů. Tematicky vychází z osobitého mixu valašského folklórů a popkulturních odkazů.


HOW CAN I HELP YOU?

Umění jako lék na lidské neřesti, zpověď umělce jako léčitele a stovky „kreseb“ v působivé instalaci. Deník Krištofa Kintery je tu pro vás. A jak vám může pomoci?


Úhel pohledu

Svět je místo, které vzniká a existuje z velké části v našich představách. Jak si představujeme místo pro umění? A jak by mělo vypadat to pro učení? Úhel pohledu je prostorem znejistění, ale i nové zkušenosti; prostorem, který ukazuje potenciál chybování, změny nastavení mysli, narušení stereotypů a omezení strachu.


Bez sentimentu

Pro někoho „legenda“, „démon“ a svéráz české výtvarné scény vybočující ze všech mantinelů, pro většinu lidí malíř jen málo známý. Výstava Tomáše Měšťánka, dobrovolného outsidera české výtvarné scény, malíře, který tvořil ​​bez zábran, bez servítků, bez sentimentu.


Bolest těch druhých

Jak lze zprostředkovat utrpení, které je pro ty, kteří ho sami nezažili, nepředstavitelné? Cílem výstavního projektu Bolest těch druhých je zamýšlet se nad schopností umění vypovídat o válce, ale především nad naší (ne)schopností vztahovat se prostřednictvím umění k hrůzám války a k bolesti lidí, které zasáhla.


Je tohle konec?
Ne, to je začátek.